IBRA SERVIS

IBRA SERVIS
KOMPIUTER - LAPTOP - SMARTFON - TABLET

Popular Posts



Tema: Letërsia shqipe për fëmijë dhe Objekti i saj.

Situatë hyrëse:

Pyetja në një tekst të gjuhës amtare. “A ju pëlqen Harry Potter?”

Përgjigja e marrë nga nxënësit: “JO”.


Pyetje dhe konstatim rreth dukurisë:

1-   Pse nuk e pëlqenin këta fëmijë?
2-   Libri më i shitur për fëmijë

A-   Ky libër nuk përshtatej me moshën e tyre.
B-  Ky libër nuk kishte objektin e duhur referues për moshën e tyre

Referimi: Objekti i letërsisë për fëmijë.

Ku na shpie kjo temë: në disa pyetje - tema 


Duhet të dimë më parë:

·         Pyetjet që lindin sot.

a-  Ç’ është letërsia?

  • Çdo të thotë të shkruash?
  • Të përdorësh gjuhën, dallimi me pikturën.

b-  Përse shkruajmë?

Konceptimi si :

  • Ikje
  • Zbulim
  • Të ndjerët i rëndësishëm në raport me botën .

Situatë 2: Fabula: mjeshtri dhe piktori, i cili e pyet mjeshtrin; deri kur do të punoj mbi këtë pikturë- deri atëherë kur të thuash;unë e kam bërë këtë?!

Disktutim rreth përkufizimit

  • Shkrimtari si projektues,
  • Lidhja midis të shkruarit dhe të lexuarit
  • Në emër të lirisë
 c-  Për kë shkruajmë?

  • Për lex universal
  • Për elitë
  • Për grupmosha….njeriu i nderuar
  • Shijaç funksioni censurues.
 
d-  Gjendja shkrimtar -lexues

  • Sa lloj letërsie kemi?
  • A ka rëndësi mosha kur flasim për letërsinë?
  • Koncepti i lexuesit.
  • Lexuesit e rritur. Lexuesit e rinj (shembulli i vetes që fëmijë lexoja letërsi të rritur)
  • koment; pse ndodh kështu?

1-  C’është letërsia për fëmijë

·         Formulimi
·         Konstatimet në kohë
·         Vështrimi panoramik
·         Letërsia për fëmijë sot

2-  Objekti i letërsisë për fëmijë.

·         Kujtesë:
·         Objekti i letërsisë ( termi letërsi- litera-shkronjë-që e nënkupton letërsinë si diçka të shkruar.
·         Objekti është i lidhur me; njeriun, botën.
·         Lidhja me dijet e tjera, histori, filozofi, shkenca, feja, etj. Letërsinë e dallon nga të tjerat trillimi artistik. Psh një roman historik nga një libër historie.
·         Dallimi
·         Gjuha.
·         Platoni për Letërsinë: një ndjenjë në dëm të arsyes.( përjatimi nga shteti i tij i poetëve).
·         Letërsia e angazhuar
·         Letërsia dhe funksioni shoqëror
·         Letërsia dhe funksioni etik
·         Gjendja frymëzuese
·         Funksioni estetik

3-  Ndarja në letërsi për të rrirur dhe në letërsi për fëmijë.

·         Grupimet më të mëdha
·         Letërsi për të rritur dhe letërsi për fëmijë
·         ( A duhet të jetë më vete let për fëmijë?)
·         ( A egziston një letërsi e tillë?)
·         Dy mendime të ndryshme: pro dhe kundër.
·         Mohimi
·         Pohimi (po),por si letërsi e vogël (koment: atëherë pse nuk studiohet veçantë edhe letërsia feministe?)
·         Emërtimi si letërsi naïve, e parëndësishme, e dorës së dytë, paraletërsi.
·         { Lind pyetja: si do të quhej folklori, si paraletërsi e gjithë letërsisë?)
·         Emërtime të tjera.
·         Letërsi magjike, letërsi e mrekullisë.
·         Diskutime në Shqipëri: B. Dedja: Ajo që në nënsistem me fabulat e Ezopit, Fedrit, La Fontenit,në shekullin XVIII-XIX,  Letërsia për fëmijë u kthye në një sistem të pavarur artistik, me veprat e Sh. Perosë, Andersenit, Vëllezërit Grim, Pushkinit, si shtet i pavarur në sistemin e botës së arteve.
·         Grupimi në bazë të karakteristikave kryesore (rëndësi i kushtohet rëndësisë së madhe, që ka faza e fëmijërisë në formimin e njeriut).
·         Grupimi në bazë të treguesve dallues:
·         Gjuha dalluese.
·         Tematika.

-  Mëvetësia dhe problemet e saj

a- Koncepti i mëvetësisë me çfarë është i lidhur
b- Mëvetësia si ndarje
c- Mëvetësia si shmangie
d- Mëvetësia si performancë specifike


-  Emërtimi i kësaj letërsie  si  paraletërsi

a-   Paraletërsi
b-   Letërsi naïve (Tomi dhe Xherri)
c-    Letërsi e dorës së dytë
d-   Letërsi inferiore

-          Ç’është letërsia për fëmijë

·         Thënie nga autorë të ndryshëm
·         XH. Rodari, Pol Hezërd,
              Xhuzepe Fanculli, Luixhi Santuci etj. faqa 10 A. Bishqemi
·         Analizo faktin që gjithmonë i është kushtuar vëmendje nga shoqëria të vegjëlve, edukimit të tyre.
·         Letërsia si ushqimi i të vegjëlve
·         Shiko “Poetika” e Aristotelit
·         Cfarë u tregohet fëmijëve për argëtim, kur janë të vegjël është letërsi për fëmijë; përralla, gjëza, këngë e fabula. Por edhe vjersha dhe pjesë nga letërsia për të rritur.p.sh. Naim Frashëri, Poradeci, Noli, etj.
·         Termi; Letërsi fëminore nuk mund të shprehemi kështu sepse nuk janë duke shkruar vocërrakët për veten.
·         Po kështu në letërsinë për të rritur, ka personazhe fëmijë, por kjo nuk do të thotë që është shkruar për fëmijët
·         Përkufizimi fq. 13. (Hyrje në teorinë e letërsisë)
·         Letërsia si lektyrë shkollore
·         Letërsia për fëmijë dhe për të rinj
·         Lexim për fëmijë

Punë praktike: lexo diçka nga letërsia për fëmijë. Perceptim i lirë

-    Objekti

·         Fëmijët
·         Formojë shijen estetike
·         Stili
·         Gjuha
·         Gjithçka që na rrethon (realiteti objektiv) është objekt i letërsisë për fëmijë. Shpjego realitet objektiv.
·         Semiotika dhe lexuesi si pjesë e saj fq.14.kodet dhe tekstet, kuptimi dhe kultura.
·         ( kodi kulturor, shoqëror, social, gjuhësor, stilistik, retorik.)
·         Objekt i kësaj letërsie nuk mund të jetë ndërtekstorësinë( 16 rrokëshi i Lasgushit e çon lexuesin te vepra Bagëti dhe Bujqësi e Naim Frashërit).
·         Nuk i referohet memorizimit të historisë
·         Letrësia si art i autorit dhe si art i lexuesit (vlen të diskutohet).
·         Lidhjet teks (kuptimi, tërësia e kuptimeve, (lexuesi si zbulues) - të lexuarit (mënyra).
·         Teksti është bartës i kuptimit dhe veprim i komunikimit. Tërësi kuptimesh e kthyer në fjalë.Thënia e Roland Bartit: Të lexuar do të thotë të jemi të detyruar të dekodojmë një mesazh, që ka qenë i koduar nga një tjerët.
·         Lexuesi si subjekt i artit të leximit. Kështu shohim lidhjen lexues fëmijë- kuptim i drejpërdrejtë.
·         Cfarë kap një fëmijë (subjektin) dhe alegorinë. Strukturimi i fëmijës sipas Piaget (mendimi kritik)
·         Pjesa e njohur: Ivani dhe Lëkura e Fokës, vazhdimi i pjesës. Çfarë ndodh? Fëmija fillon të strukturojë rreth klasës së tretë ose të katërt.
·         Të shkruash për një fëmijë: dy të dhëna në faqen 15.
·         Letërsia e vërtetë për fëmijë është ajo që e pëlqen në të vërtetë çdo moshë: Kujtojmë Tomi dhe Xherri, Simsonët e famshëm, etj.
·         Horizonti i Pritjes( trajtimi i Veprës së Xh. Suift: Udhëtimet e Guliverit). fq. 16-17.për çfarë u shkrua në të vërtetë (Anglinë e kohës, vitet 1700, mbretëresha Ana, aludimet për partitë sistemin politik, papistët, sistemin e shkollimit dhe të edukimit të liliputëve etj. U pëlqye atëherë nga të rriturit. Sot ai pëlqehet nga fëmijët për fabulën dinamike.
·         Rikthehu te Harry Potteri.
·         Suedezi; Galtung dhe Portokalli fluturues.


4-   Ndarja e Letërsisë sipas grupmoshave

-          Tri nivele
-          Niveli fillestar


Ndarja në grupmosha

a-   Mëvetësia.
b-   Identiteti.
c-    Egzistenca.
d-   Periodizimi në mosha.
e-   Parashkolloret 3-6 vjeç.
f-     Shkollorët e vegjël 6-7, 11-12.
g-   Shkollorët e rinj 11-12 15-16.
h-   Mendime mbi moshën shkollore.
i-     Dikur fq. 18. sot mendime të ndryshme.

Trashëgimia në nëndarje shih faqen 19- 30

-          Trashëgimia
-          Thënie të ndryshme
-          Didaktë
-          Andersen, përralla
-          Humori, Gorki për këtë dhe për konfliktin në këtë lloj letërsie. 

Instagram Instagram

Categories

eseshkolle.blogspot.com. Powered by Blogger.

Find Us On Facebook

Random Posts

Social Share

Recent comments

Pages

Most Popular

BLEJME IPHONA TE BLLOKUAR

BLEJME IPHONA TE BLLOKUAR
BLEJME DHE RIPAROJME

Popular Posts

Blog Archive

Labels