IBRA SERVIS

IBRA SERVIS
KOMPIUTER - LAPTOP - SMARTFON - TABLET

Popular Posts


Si cdo komb apo popullsia që  përfaqson këtë komb përmban në vetvete një histori. Pjesë e historis botërore, ndërkombetare dhe kombetare është bërë dhe kombi jonë “Shqipëria” me periudha të ndryshme e shkrimeve. Duke njohur historinë e kombit tonë nëpërmjet shkrimeve të ngjarjeve të shumta që kanë shoqeruar këtë komb ndër të tjera vecojmë “Kongresin e Lushnjes”. Kongresi I Lushnjes u mbajt me 21 janar 1920. Ishte kjo data kur u mblodh
përfundimisht ose zyrtarisht sepse në këtë u paraqitën mbeshtetës të të gjitha krahinave të shqipëris. Ishte kjo data kur atdhetarët shqipëtar I bashkoi një ide ose një deshirë që ata duhet ta arrinin më parë , pra “mbrojtja e teritorit shqipëtaar të mbetur dhe pavarsia e këtij kombi”. Kjo përpjekje bëhej dhe më e fortë nëpërmjet ideatorve të këtij organizimi por I vle për tu përmendur dhe përkrahjes së fuqive të mëdh ku nër t mund tpërmendim SHBA, Francë, Rusi, Gjermani, Austro-Hungari , Itali, etj. Kjo  mështetje mund të ktëlndur për interesa të këtyre kombeve , por nuk përashtoht mendimi për zgjimin e një shteti të ri. Që pikërisht kjo datë, ky kongres që ndërmori dhe shënoj shumë veprimtari , përparsi që përmenden dhe kanë mbetur të  shkruara në historinë e SHQIPËRIS. Fakti që ndikuan negativisht apo pozitivisht e tregon ideali I ngjarjeve në vazhdim deri në ditët e sotme
NJOHJA E KONGRESIT TE LUSHNJES DHE ORGANIZIMI I TIJ
Në tryezën ngjyrë dhelpre të koferencës së Parisit me 1919-ten , po luhej një nga tragjeditë më absurd mbi shpinën e kombit tonë , nga më të vjetrit më krenarët dhe më bujarët në Gadishullin Ballkanik. Kjo ndodhi ndoshta nga përfaqsimi dhe parashtrimi I ideve të pakonsiderueshme dhe të paaritshme për përfaqsuesit e mbledhur në këtë tryezë. Përkthimi I tyre tregoj ironin për një komb jo mirë të organizuar që ishte Shqipëria. Fuqit e mëdha u treguan kasapë të pamëshirë me kufijtë ë shqipërisë në vitin 1913-të. Nga kjo rrjedh se interesi I tyre nuk plotësohej ndryshe pasi ata e coptuan vendin në varsi të interest të tyre. Territory që arritën të shpëtonin patrotët tanë ishte gjysma e asaj që I përkiste në të vërtet. Qeveria e Turhan Pashë Përmetit u tregua e qulltë për të mbrojtur ceshtjen kombetare. Në këto rrethana , shqipëria kërcënohej nga dhembë prej ujku të fuqive shovene . Mendojnë se kjo ndodhi nga mosorganizimi dhe përcaktimi I qartë I asaj cfarë donin të arrrinin më parë patriotët tanë. Dhe arritën në atë pikë që synimet janë të shumta por su plotësua asgjë. Si rezultat I kësaj klime aggressive dhe shkatëruese që ndodhej vëndi, komisioni organizator I Mbledhjes Kombetare , ndërmorën një detyrë jashtzakonisht të vështirë, që kishte të bente me mbrojtjen e territorit që u kishte mbetur nga copëtimi. Kjo detyrë u përcaktua nga patriotët e këtij komisioni që janë : Eshref Frasheri, Sheh Ibrahimi, Karabunara, Ferid Bej Vokopola, Nebi Sefa, etj. Me 1 janar 1920 komisioni I drejtoi vendit një thrrje për një mbledhje kombetare. Dua të theksojë në këtë trajtë se në dhjetor të vitit 1919 u bënë disa takime pune për organizimin e këtij kuveni kombetar ku ishte I pranishëm dhe konsulli anglez . M.Iden I cili përkrahu pa rezera këtë ide kombetare. Pra sic thamë më sipër kjo veprimtari me përmasa kombetare synonte mbrojtjen e trojave shqiptare nga grekët, serbo-kroat-slloven, që ishin të gatshëm dhe për shkak të pozitës së tyre gjeografike që kanë me shqipërinë. Pas disa mbledhjeve , kongresi I Lushnjes pikërisht në atë qyet. Antarët e këtij kongresi e bënë të qartë interest dhetë drejtat që duhet të fitonin  Shqiptarët.


Të dhenat historike regojnë se u caktua Lushnja për këtë eveniment të rëndësishëm historik sepse:
Ishte në qendër të shqipërisë. Pra faktori gjeografik pozicioni kyc. Perbente pale rrezik nga fuqit e medha sepse këto fundit nuk ishin të përqendruara në këtë qytet
Në këtë qytet kishte atdhetarë të vendosur
Populli I kësaj treve ishte aktiv në Rilindjen Kombetare . në fillimet e shekullit XX Abaz Bei Lushnja drejtoi “Beslidhjen e Beratit” , apo pjesmarja active e banorve të kësaj treve
Lushnja është zonë tranzitore, ku përzihen dialektet gegë e toskë.
Duke pasur këto përparësi, patriotët lushnjarë u lidhën me personalitete kombëtare nga më të spikaturit e kohës.
Udhëheqësit shqiptarë në Kongresin e Lushnjes u pajtuan për tri qëllime.
-         Së pari, ata kërkuan pavarësinë e plotë të Shqipërisë dhe kundërshtimin e çfarëdo mandati të huaj;
-          së dyti, ata themeluan një sistem qeveritar kushtetues; dhe
-         së treti, kërkuan dorëheqjen e qeverisë së Durrësit që u diskreditua duke pranuar qeverisjen italiane dhe bashkëpunimin me regjimin okupator.


Shqiptarët të përçarë në Paris
Në Konferencën e Paqes që do të mbahej në Paris në dhjetor të vitit 1919-të, ndërsa ishte dërguar disa delegacione si : Delegacioni i qeveris së Durrësit, Korcës, një tjetër i kruesuar nga Esap Pash Toptani dhe dy të tjerë të cilët pretendonin se dhe ata  përfaqsonin interesat dhe të drejtat e shqiptarëve në atë Konferencë. Të gjithë këto delegacione që kishin shkuar në Paris, për çdo problem që diskutohej në lidhje me Shqiprinë, paraqisnin secili mendime të ndryshme nga njeri-tjetri. Kuptohet pas saj qe delegacionet i përkisnin krahinave të ndryshme por pa e kupruar iden e perbashkët për shtetin shqiptar ,ato propozonin ide të ndryshme në forma të ndryshme. Si rezultat i kësaj u krijua e ashtu quajtura përcarje. Nisur nga këto përçarje që ekzistonin në mes tyre. Asajkohe delegati italian në atë Konferencë, pyeste me ironi:" Cilin nga këto tre dokumente të shqiptarëve duhet të marri parasysh kjo Konferencë?" Në këtë kushte dhe qeveria e Durrësit, nuk bëri ndonjë përpjekje për të zhdukur intrigat e huaja që bëheshin në kurriz të shqiptarëve dhe të siguronte një bashkim Kombëtar. Nisur nga kjo situatë, u krijua një gjendje pasigurie, gjë e cila çoi në humbjen e besimit në qeverinë e Durrësit pasi cdo gjë ishte nën ndikimin e të huajve sipas interest të tyre direkte. Ndërkaq në atë situatë, pati një reagim të madh në rrethet e shqiptarëve patriotë, moslargimi i italianëve nga qyteti i Vlorës dhe synimet e Greqisë për marrjen e Vlorës dhe Gjirokastrës. Po kështu shumë patriotë kërkuan që të mbrohej me çdo kusht qyteti i Shkodrës e gjithë Veriu i Shqipërisë nga synimet grabiqare të serbëve. dhe kërkonin krijimin e shtetit të pavarur shqiptar, veprim që ishte bërë dhe nga disa shtete të tjera të robëruara si Çekosllavakia, Finlanda, Polonia dhe Lituania.

ZGJEDHJA E SENATIT DHE  QEVERIA
Per të disatën herë shqipëria bëhet perhë e fuqive të huaja.  Për këtë arsye, kongresi vendosi unanimisht rrëzimin e qeverisë së Durrësit,.e njëkohësisht u zgjodhon : Luigj Bumçin, Mehmet Konicën dhe Dr. Turtullin, si përfaqsues legjitimë të popullit shqiptar, në delegacionin e Konferencës së Paqes në Paris. Në mbledhjen e katërt që u mbajt më 30 janar, kongresi zgjodhi si antarë të Këshillit të Lartë, Bumçin, Aqif Pashë Elbasanin, Abdi Toptanin dhe Dr. Turtullin. Pas kësaj u zgjodh dhe përbërja e qeverisë së re, e dalë nga ai kongres e cila kryesohej nga kryeministri Sulejman Delvina. Pas Delvinës, në atë qevri u zgjodhën dhe Ahmet Zogu, Ministër i Brendshëm, Mehmet Konica, Ministër i Punëve të Jashtëme, Hoxhë Kadria, Ministër i Drejtësisë, Ndoc Çoba, Ministër i Financave, Sotir Peci, Ministër i Arsimit, Ali Riza Kolonja, Ministër i Luftës, Eshref Frashëri, Drejtor i Përgjithshëm i Punëve Botore dhe Idhomene Kosturi, Drejtori Përgjithshëm i Postë-telegrafave. Por përsëri atdhetarët i rëninte ideja i humbjes dhe kështu ishin të detyruar të organizoheshin dhe të bashkpunonin Në mbledhjen e pestë që u mbajt më 31 janar, kongresi zgjodhi antarët e Senatit dhe u vendos që delegatët të mos shpërndaheshin derisa qeveria të merrte në dorë frenat e shtetit. Pas kësaj mbledhje të 31 janarit të vitit 1920-të, kongresi vendosi Tiranën, për kryeqytet të Shqipërisë.                                                                                                                                                                                


               Qeveria e Durrësit, kundër Kongresit
 Dhe pse mendohej se ishte arritur nje bashkpunim përsëri ekzistonin mendime e antiatdhetare , pa e kuptuar rezikun që i kanosej atdheut të tyre , dhe kjo ishte qeveria e Durrësit . E cila pretendonte se do të kishte fitime nga përkrahia e ushtris Italiane. Gjatë kohës që mbahej Kongresi i Lushnjes, qeveria e Durrësit u përpoq me të gjitha mënyrat dhe mjetet për të ndaluar zbatimin e vendimeve të kongresit, duke u mbështetur dhe në forcën e ushtrise italiane që ishin akoma në Shqipëri. Po kështu, mbajtja e Kongresit të Lushnjes, konsiderohej prej tyre si një lëvizje aventurierësh dhe ajo u përgatit që të sulmonte forcat qeveritare dhe delegatët që do të vendoseshin me seli në Tiranë, e cila ishte caktuar nga kongresi si kryeqytet i Shqipërisë. Nisur nga presionet e qeverisë së Durrësit, e cila po bënte çmos për mosnjohjen e vendimeve të atij kongresi, shumë nga delegatët Tiranës, Elbasanit, Kavajës e Shijakut, duke kuptuar se do të sulmoheshin me armë nga forcat italiane të nxitura nga qeveria e Durrësit, shfaqën mendimin që të qëndronin dhe për disa kohë në qytetin e Lushnjes.Kur qeveria doli nga Kongresi i Lushnjes, u vendos me seli në Tiranë, ajo mori nën zotërim një territor fare të ngushtë që shtrihej nga lumi i Matit në Veri dhe deri në lumin Vjosa në Jug. Pjesët e tjera të Shqipërisë ishin nën administrimin e huaj.Gjatë kësaj kohe, intrigat dhe propaganda e fuqive të huaja e kishte përçarë popullin shqiptar si kurrë ndonjëherë. Në të gjithë vendin nga Jugu në Veri, dëgjoheshin fjalët: gegë, toskë, turkoman, grekoman, italofil, serbofil, esadist, muhamedan, katolik, ortodoks, etj. Kuptohet që prej shqiptarve nuk njihej motoja “ Feja e shqiptarit është Sqiptaria” ose nuk donin ta pranonin kjo erdhi si rezultat se administrata kishte karakter heterogjene. Përveç kësaj shumë nënpunësve të vendit ju mungonte përvoja e duhur në administratën shtetërore dhe shumica e tyre punonin më shumë për t` ju shërbyer interesave të huaja, sesa atyre të vendit.Shumë muhaxhirë që lëviznin në të gjitha anët e vendit prej trazirave të luftës, gjenin vdekjen nga mungesa e ilaçeve që ishin bërë shumë të rralla. Ushtria dhe xhandarmëria pothuaj nuk ekzistonin fare dhe vendit i mungonin krejtësisht ndërlidhja dhe financat. Qeveria e Durrësit, duke pasur parasysh masat që mund të merrte karshi saj. Qeveria që doli nga Kongresi i Lushnjes, vendosi dorzimin e zyrave dhe arkivit të asaj qeverie në shkurt të 1920-ës.


Kongresi i Lushnjes dhe përkrahia e fuqive të mëdha
Më 6 mars 1920, Shtetet e Bashkuara të Anmerikës ju dërguan Fuqive të Mëdha një notë proteste, në favor të Shqipërisë. Nota në fjalë citonte midis të tjerash:" Presidenti amerikan Uillson, ripohon se nuk është e mundur të aprovojë asnjë plan që i jep Jugosllavisë shpërblime toksore nga krahinat e Shqipërisë në Veri, përçka ajo humbet në një vend tjetër". Për të theksuar sa më mirë qëndrimin e saj, qeveria amerikane njoftoi zyrtarisht edhe përfaqsuesin shqiptar në Uashington. Pikpyetja që kishte dhenë SHBA shtetit të vet filloj të zgjohej , se përderisa disa fuqi të tjera po këmbgulnin në coptimin e shqipërisë , kjo tregonte se në këtë vend ekzistonte dicka që atyre do tu vlente në një moment kyc. Pikërisht SHBA hyri në rrugën e sukseshme të saj që ishte përkrahia por kjo përmbante interes për të . Sundimi ndëraleat i Shkodrës mori fund më 11 mars 1920, kur gjenerali De Fortou u tërhoq bashkë me fuqinë ndëraleate. Në këtë kohë serbët kishin bërë përpjekje që të zinin vendin e fuqive ndëraleate, mirpo kjo u bë e pamundur se Ahmet Zogu i kishte marrë masat dhe hyri në Shkodër në krye të fuqisë Kombëtare ku u prit me nderime nga populli. Më 27 mars 1920, filloi jeta parlamentare në Shqipëri dhe me këtë rast , Këshilli i Lartë lexoi një mesazh, të cilin jua dërgonte përfasuesëve të popullit, në të cilin thuhej:"
1) Dëshira që ti jepej edhe popullit shqiptar të rronte në harmoni me fqinjët e tij.
 2) Shpresa se Italia do të hiqte dorë nga politika e mëparëshme dhe do të bëhej kampion i indipendencës së Shqipërisë.
 3) Një mirnjohje të përzemërt kundrejt Presidentit amerikan Uillson, për përkrahjen e dhënë Shqipërisë me kaq bujari.
 4) Ti drejtojë Botës mbarë një thirrje për drejtësi ndaj Shqipërisë".
Nisur nga situata e krijuar, forcat esadiste filluan lëvizjen e tyre duke organizuar e mbajtur mbledhje me forca të armatosura. Kur Tirana bashkë me gjithë prefektuart e tjera, po festonte këto fitore që konsideroheshibn si historike për bashkimin Kombëtar, në prefekturën e Durrësit, lëvizja esadiste po vazhdonte. Edhe pse mendohej se kishte arritur nje far bashkimi dhe ku përbente siguri në një shtet duke pasur dhe përkrahjen e disa fuqive të mëdha .Përsëri vë në dilem atdhetarët. Kryengritësit prenë telat e telegrafës, ndaluan funksionimin e postës dhe në shumë vende bënë bllokimin e rrugës nacionale. Qeveria Kombëtare duke parë se anarkia rrezikonte një përhapje të gjërë, mori masat e duhura dhe filloi një operacion ushtarak, kundër këtëij rebelimi. Pak kohë më vonë mbërriti në Shqipëri, lajmi i vrasjes së Esat Pashës në Paris nga Avni Rustemi dhe kjo gjë bëri të mundur fundin e lëvizjes esadiste, më 13 qershor të vitit 1920-të.

Shtypja e Kryengritjes
Shtypja e kësaj kryengritje dhe vrasja e Esat Pashës në Paris, për qeverinë e Tiranës përbënte një sukses të madh dhe i shtonte asaj premisat për një stabilitet në të gjitha prefektrurat e vendit dhe një qeverisje më të mirë për zbatimin e vendimeve që kishte marrë Kongresi i Lushnjes. Një rol të madh në shtypjen e kësaj kryengritje, pa dyshim pati Ministri i Brendshëm Ahmet Zogu, i cili diti të manovronte në situatat tepër delikate që u krijuan, ndonëse ishte një nga Ministrat më të rinj ("25 vjeç) të kabinetit të Sulejman Delvinës, i dalë nga Kongresi i Lushnjes. Po kështu në shtypjen e rebelimeve dhe vendosjen e rendit në vend, pati dhe major Preng Jaku, një ndër njerzit më besnik të Zogut i cili u caktua prej tij si komandant i Forcave Speciale, ose siç quhej asokohe, Batalioni shëtitës, që bëri të mundur, shtypjen e kryengritjes esadiste në të gjitha rrethinat e Tiranës dhe më gjerë. Nga ana e Ahmet Zogut në atë kohë, kur anarkia e plotë kishte pllakosur gjithë vendin, zgjidhja e situatave me anë të ndërhyrjeve ushtarake, u pa si i vetmi mjet që mund të sillte dobi dhe stabilitetin e duhur të vendit, për të mos u dhënë shkas fuqive të ndryshme të huaja për të ndërhyrë ushtarakisht dhe për të vënë në jetë synimet e tyre për coptimin e Shqipërisë. Por ky stabilitet nuk zgjati shumë. Në Vlorë, forcat e ushtrisë italiane, që ishin mbledhur aty pas tërheqjes nga Shqipëria e Mesme, nuk ju përgjigjën kërkesës në formë memorandumi që u bënë forcat ushtarake shqiptare që ato të largoheshin për në Itali dhe pas kësaj nisi ajo që në historinë e Shqipërisë njihet ndryshe si Lufta e Vlorës.
 Kongresi i Lushnjës dhe Lufta e Vlorës janë ngjarje të një rëndësie të veçantë historike për kombin tonë, veç asaj që pati si rrjedhojë dëbimin e armikut, pra pushtuesit italian dhe pushtuesve grabitçarë tjerë fqinjë tregoi se me një bashkim të mirëfilltë e të përgjithshëm kombëtar, me një udhëheqje të vërtetë çlirimtare dhe unike, liria është e arritshme - qoftë edhe para armiqve që mund të jenë edhe më të shumtë në numër e me armatim më të përsosur!
VEDIMTARIA E ORGANEVE TE KONGRESIT TE LUSHNJES
Organet që dolën nga Kongresi i Lushnjës, vepruan me mjaft mençuri, dhe me vendimet e tyre diplomatike dhe atdhetare, ata u treguan edhe në arenën ndërkombëtare si diplomatë të zgjuar, kështu duke kërkuar vendosjen e marrëdhënieve diplomatike e ndërshtetërore me vendet e huaja si dhe marrëdhënie të mira me të gjitha shtetet fqinje të cilat më parë do të respektonin pavarësinë dhe sovranitetin e tërësisë territoriale të shtetit shqiptar, ndryshe shqiptarët janë të gatshëm që luftën për çlirim ta vazhdojnë deri në realizimin e aspiratave të tyre shekullore për të qenë të lirë e sovranë në tokat e veta.
 Qe Kongresi i Lushnjes ai që e mundësoi, apo e bëri të pashmangshme, deklaratën mbështetëse të Ëilsonit. Mbitheksimi i veprimit të Ëilsonit karshi mobilizimit dhe organizimit të popullit i jep krah pikëpamjes së gabueshme se popujt e vegjël janë objekte të pashpresë mbi të cilët imponohet politika ndërkombëtare.


KONKLUZIONI
Kongresi kishte një rëndësi të madhe historike por edhe politike për Shqipërinë. Pasi hodhën poshtë planet antishqiptare të “Konferencës së paqes” së Parisit dhe ku njëkohësisht u zotuan dhe u betuan që të mbrohej me çdo kusht tërësia territoriale e shtetit shqiptar. Kongresi i Lushnjës, mori vendimin e duhur dhe shumë të guximshëm, kështu duke e larguar Qeverinë e Përkohshme të Durrësit nga skena politike dhe duke emëruar një Qeveri të re e cila do të kryesohej nga Sulejman Delvina. Qeveria e Delvinës, iu kundërvu me sukses politikës shoviniste të shteteve zhdukje totale, pasi cdo fuqi do merte pjesën që i leverdiste . "Këtë e paralelizojm në ditët e sotme në perballjen e dy liderave tonë politik, sot kune presim kapërximi e një hapi të rëndësishm që është hyrja në Bashkimin Evropian që korespodon me lëvizjen e lirë të popullit tonë. "












A ishin ilirët një popull i kulturuar?
Në kështjellën ilire të Klosit në Mallakastër, ku identifikohet qyteti ilir Nikaja, është gjetur një mbishkrim i shek. III p.Kr. i cili përmend, krahas nëpunësve kryesorë të qytetit, edhe gimnasiarhun me emrin Kratil Mahata, të ngarkuar me arsimin dhe përgatitjen fiziko-ushtarake të rinisë. Si për të provuar më shumë këtë fakt, u gjet në qytetin Oropos të Greqisë një mbishkrim i shek. II p.Kr. ku, ndërmnjet fitimtarëve në garat e vrapimit me armë në festat e Amfiarajës, rreshtohej i pari një i ri nga qyteti Nikaja. Ky ishte një nder edhe për gimnazin e qytetit, ku ishte përgatitur kampioni.

Një mbishkrim interesant ishte gjetur edhe në kështjellën antike të Jermës, pranë Gjirokastrës, që u identifikua nga arkeologët me qytetin e Antigonesë, themeluar nga mbreti Pirro. Edhe aty përmendej gimnasiarku si nëpunës kryesor dhe provohej ushtrimi i organizuar i edukatës dhe i arsimit nga një institucioni veçantë, siç ishte gjimnazi. Megjithatë, asnjëri nga botuesit e këtyre mbishkrimeve nuk nxori përfundimin se ilirët kishin krijuar sistemin e tyre arsimor. Përkundrazi, për ata arkeologë, që e quanin arsimin dhe kulturën një privilegj të botës greke ose romake, këto ishin prova për karkaterin jo ilir të qyteteve ku qenë gjetur mbishkrimet.

Gërmimet arkeologjike të zhvilluara nga arkeologët shqiptarë bënë të mundur që këto fakte të shkëputura të shihen në kuadrin e një realiteti më të gjerë, ku burimet historike ballafaqohen me të dhënat e pasura të arkeologjisë. Mbi bazën e tyre mund të themi se në qytetet ilire kishte rregulla dhe praktika të caktuara për edukimin e fëmijëve dhe të të rinjve. Por, si ishte organizuar në atë kohë edukimi?

Në fazën e parë të edukimit, në moshën 7-11 vjeç, kujdesi kryesor i kushtohej shkrimit. Provat për këtë na i sjell arkeologjia me gjetjen, në të gjitha qendrat qytetare të gërmuara, e një numri të madh stilosh prej hekuri, bronzi ose kocke. Njëra anë e tyre është e mprehtë, për të gërvishtur shkronjat mbi tabela druri të lyera me dyllë (diptike), ndërkohë kur ana tjetër, e gjerë, shërbente për të fshirë shkronjat, duke rrafshuar dyllin. Mënyra e dytë e shkrimit, më e kushtueshme, ishte ajo me bojë mbi papirus ose pergamenë, me anë të një stilo kocke ose me pendë shpendësh. Kallamarë prej balte ose bronzi janë gjetur në qytete ilire të Margëlliqit, Dimalit, Selcës etj.

Në Selcë e Dimal janë gjetur prova për të shkruar shkronjat e alfabetit në baltë të njomë ose në copa qeramike. Ne nuk dimë hollësi se si ishte organizuar ky arsim fillestar. Ka mundësi që nxënësit e vegjël të mësonin shkrim dhe aritmetikë nga mësues privatë. Megjithatë, gërmimet provojnë se kjo fazë e arsimit dha fryte mjaft të mira dhe shkrimi përdorej gjerësisht në jetën e përditshme. Njerëz të zakonshëm i shkruanin emrat e tyre në fundet e enëve të pijes, ose mbi sendet vetjake; pronarët i vulosnin prodhimet e veta me emrat e tyre, nëpunësit i shpallnin dekretet në pllaka guri ose bronzi. Veglat e shkrimit dhe mbishkrimet nuk mungojnë edhe në qendrat e vogla malore, si në Lleshan të Shpatit, ose në Rabie të Tepelenës.

Në mbishkrimet e gjetura në vendbanimet ilire është përdorur gjithëmonë gjuha greke, e cila ishte gjuhë kulture e kohës. Atëherë lind pyetja: pse shoqëria e përparuar ilire nuk përdori gjuhën e saj në mbishkrime? Së pari, mbishkrimet që kanë arritur deri në ditët tona përfaqësojnë vetëm një pjesë të vogël të asaj që u shkrua në lashtësi. Ato janë të gjitha mbishkrime në materiale të forta (gur, qeramikë, metal) dhe nga fusha të kufizuara (dekrete, gurë varresh, vula), ku formulat e caktuara ishin huazuar nga shkrimi grek dhe përdoreshin të gatshme nga nëpunësit ose zejtarët. Duhet menduar se në fusha tjera, siç ishin dokumentacioni zyrtar, letërkëmbimi, letërsia, etj. duhet të ketë qenë përdorur edhe gjuha ilire. Për fat të keq, materiali i paqëndrueshëm ka bërë që ato dëshmi të mos arrijnë dei në ditët tona. Ky dallim i përdorimit të gjuhëve sipas materialit ka ndodhur edhe në mesjetë, ku, megjithëse shqipja e shkruar dokumentohet gjerësisht me librin e Gjon Buzukut (1555), shkrimi shqip në materiale të forta filloi të përdoret vetëm nga shek. XVII.

Faza e dytë e zhvillimit të arsimit, që përputhet me sistemin antik të arsimit, me edukimin në palestër në moshën 12-16 vjeçare, nuk na është dokumentuar në mënyrë të veçantë në qytetet ilire. Megjithatë, vazhdimësia e procesit të edukatës dhe arsimit na dëshmohet nga të dhënat e shumta për fazën e tretë, në moshat 17-18 vjeç. Kjo është periudha e efebisë, kur djemtë edukoheshin nën kujdesin e drejtpërdrejtë të bashkësisë qytetare në gimnazet e drejtuara nga nëpunësit shtetërorë të quajtur gimnaziarkë. Përveç mbishkrimeve të Nikajës dhe Antigonesë, që i përmendi këta nëpunës, kemi mjaft dëshmi për interesin e veçantë që tregohej për efebët ilirë.

Në veprimtarinë e gimnazeve detyra themelore ishte përgatitja fizike dhe ushtarake, që synonte në formimin e një brezi të ri të aftë për të mbrojtur qytetin. Gimnazi ishte vendosur në qendrën shoqërore të qytetit. Në Bylis gjurmët e tij janë gjetur pranë stadiumit, në një lidhje që siguronte mundësi që efebët të shfrytëzonin pistën për stërvitje dhe gara. Një stadium mjaft i ruajtur është zbuluar në qytetin Amantia. Ai ka formën e një patkoi të zgjatur, me një pistë 12 m të gjerë. Në një mbishkrim të zbuluar aty përmenden epimeletët, nëpunës të ngarkuar me ndërtimet publike. Se sa popullor ishte ushtrimi i sportit nga efebët e tregon një numër i madh figurash bronzi të shek. V-I p.Kr. që paraqesin atletë gjatë vrapimit, hedhjes së shtizës, diskut, etj. Një figurinë bronzi nga qyteti ilir i Gurëzezës, pranë Cakranit, paraqet një djalosh gjatë kurorëzimit pas fitores së një gare. Dy figurina të tjera, që paraqesin efebë gjatë kërcimit për së gjati, vijnë nga kështjella ilire në Irmaj të Gramshit dhe nga qyteti ilir në Selcën e Poshtme të Pogradecit. Lekitet, enët prej balte për mbejtjen e vajit, me të cilin lyhej trupi gjatë ushtrimeve, si dhe striglat, krueset e lugëta, prej hekuri ose bronzi, me të cilat pastrohej lëkura pas mbarimit të stërvitjes, janë gjetje të zakonshme në varret e të rinjve ilirë. Në gimnazet dhe stadiumet ilire ishte përgatitur edhe djaloshi nga Nikaja, që doli i pari në lojrat e Amfiarajës, në Oropos të Greqisë. Nga një mbishkrim dimë se edhe në Iliri organizoheshin lojëra atletike, të quajtura Nymfaja. Nga emri kuptohet se ato zhvilloheshin në Nymfeun e famshëm, në kufi të tokave të bylinëve, amantëve dhe apolloniatëve, diku pranë fhsatit Frakull të Fierit. Një aspekt tjetër të edukimit fizik na transmeton relievi i një ene balte nga Margëlliqi, që i përket shek. II p.Kr. Në të paraqiten efebët gjatë një loje me top. Ata mbajnë në duar lopatëza, që i përdorin si raketa për të goditur topin, si në një nga lodrat e sotme popullore.

Ndërsa viti i parë i efebisë kalohej në gimnaz ose në stadium me përgatitjen fizike ose me zgjerimin e njohurive filozofike, letrare e muzikore, viti i dytë i kushtohej përgatitjes ushtarake. Kjo bëhej në formën e një shërbimi njëvjeçar në repartet kufitare. Një repart i tillë përmendet në një mbishkrim që është gjetur në kështjellën kufitare të bylinëve, pranë fshatit Rabie të Tepelenës. Ai datohet në shek. III p.Kr. dhe përmend rojat kufitare, peripolët, që ishin pikërisht efebët e vitit të dytë. Edhe në një mbishkrim në një pllakë bronzi nga rrethi i Fierit përmendet një repart i tillë, që mbronte kufijtë e bashkësisë së balaitëve. Në Amantia reparte të tilla përbëheshin nga shigjetarë.

Nëpërmjet edukimit ushtarak formoheshin tiparet morale që karkaterizonin ilirët në luftë. Autorët antikë, si Ateneu, Polieni, Frontini, i cilësonin ata si trima, besnikë e të dhënë pas jetës shoqërore. Për suhtarët dardanë na kumtohet se luftonin në radhë të ngjeshura dhe nuk linin kurrë që shokët e tyre, edhe të plagosur, të binin robër në duart e armikut.

Funksionimi i një sistemi të rregullt arsimor ndihmoi në zhvillimin e formave të larta të kulturës. Në qytetet kryesore nuk mungonin kurrë shëtitoret, që ishin godina publike për zhvillimin e bisedave politike, letrare e filozofike. Shëtitorja e Bylisit, me gjatësi 144 m, ka qenë dykatëshe dhe kishte dy kalime, të ndara nga një kolonadë, për lëvizjen e qytetarëve. Shëtitore janë zbuluar edhe në Nikaja, Dimal, Foinike. Në qytetet kryesore kishte edhe teatro, që ishin llogaritur jo vetëm për popullësinë e qytetit, por edhe të fshatit. Këtë e dëshmon kapaciteti i teatrit të Bylisit me 7500 vende, kur popullësia e vetë qytetit ishte 10-15 mijë banorë. Kuptohet se pjesa më e madhe e spektatorëve ishte nga territoret fshatare, Karkateri masiv i pjesëmarrjes tregon njëkohësisht se shfaqjet nuk ishin llograitur për një elitë të kulturuar, që mund të ndiqte dramat në gjuhën e Eskilit, të Sofokliut, e të Euripidit, por, në gjuhën vendase, të kuptueshme për të gjithë. Kjo është një provë e tërthortë për ekzistencën e një letërsie dramatike në gjuhën ilire.




OBJEKTII DIDAKTIKËS
OBJEKTI I MËSIMIT TË GJUHËS SHQIPE NË SHKOLLË
Mësimi i gjuhës amtare në shkollë, në kuadrin e mësimit të gjuhëve moderne, zë vendin më të rëndësishëm në tërë strukturën dhe përmbajtjen e planeve dhe të programeve shkollore.
Në këto kushte, krahas rikonceptimit të përmbajtjes së mësimit të gjuhës amtare, paralelisht me të ka ecur dhe duhet të ecë e të zhvillohet edhe didaktika dhe praktika e mësimit të saj.
Didaktika e mësimit të gjuhës shqipe ka objekt studimi tërësinë e komponentëve të mësimdhënies dhe të nxënit të lëndës, duke nisur që nga teoritë e organizimit të procesit mësimor të kësaj lënde. Ky objekt përfshin: përsosjen e vazhdueshme të mësimdhënies dhe të përvetësimit të gjuhës shqipe në shkollë, përmbajtjen kurrikulare, standardet dhe format e larmishme të vlerësimit, vështirësitë e të nxënit, materialet didaktike thelbësore përmbajtjesore dhe suplementare, ndikimin që kanë ato gjatë mësimdhënies; format e reja të mësimdhënies dhe të nxënit përmes rrugëve dhe mjeteve të telmologjive të reja të informacioniretj.
Didaktika e mësimit të gjuhës shqipe me objektin e saj që u shërben të gjitha lëndëve të tjera shkollore, studion:
Synimet dhe qëllimet e mësimit të gjuhës shqipe në shkollë, si në shërbim të të mësuarit për të gjitha lëndët shkollore;
Parimet, kriteret, ligjësitë, proceset transformuese në fushën e mësimdhënies dhe të nxënit bashkëkohor të mësimit të gjuhës;'
Strukturën kurrikulare, linjat dhe nënlinjat e organizimit të lëndës;
Parimet e organizimit kurrikular të lëndës, duke nisur nga ai linear, koncentrik, i integruar etj.;
Vëllimin e njohurive, të shprehive dhe aftësive praktike që do t’u jepen nxënësve në
Organizimin dhe modelimin e procesit mësimor;
Metodat, rrugët, strategjitë mësimore ndërvepruese për transmetimin e njohurive;
Kthimin e tyre në aftësi dhe shprehi praktike gjuhësore, në përputhje më kërkesat e sotme të mësimit të gjuhës amtare dhe të dokumentacionit shkollor në zbatim;
Format e vlerësimit të nxënësve dhe pasqyrimin e rezultateve të të nxënit të tyre;
Përcaktimin e rrugëve për përvetësimin sa më të qëndrueshëm e sistematik të njohurive gjuhësore, për zotërimin e gjuhës shqipe nga nxënësit dhe për përdorimin e saj të drejtë dhe të saktë në përputhje me situatat ligjërimore dhe nevojat e komunikimit;
Zbërthimin e tërë komponentëve përbërës të një kurrikule lëndore në sa më shumë detaje;
Ofrimin e alternativave të reja për një mësimdhënie dhe mundësi pa fund modelesh didaktike e përvojash të arrira.
Objektivat dhe detyrat e didaktikës së gjuhës shqipe janë të tilla që pasurohen dhe përmirësohen vazhdimisht nga vetë mësuesit me përvojat e tyre, duke e bërë këtë lëndë shkollore shumë të rëndësishme për arritje dhe rezultate sa më të mira nga nxënësit në të gjitha lëndët shkollore.
Lidhja e didaktikës së gjuhës shqipe me shkencat e tjera.
Kur bëhet fjalë për lëndë me karakter didaktik është bërë zakon të flitet edhe për lidhjen e tyre me lëndë të tjera shkollore, prandaj duhet të ndalojnë në specifikën e kësaj lënde, duke nisur nga vetë karakteri dhe synimi i saj - “Mësimi i gjuhës shqipe në shkollë synon t’i aftësojë nxënësit për një zhvillim të përgjithshëm intelektual, për të realizuar aktin e komunikimit në të gjitha shprehitë e tij - të parit, folurit, të shkruarit, të lexuarit, si dhe të gjitha aftësitë e të tjera, aftësi e shprehi gjuhësore që lidhen me sistemin e saj gramatikor dhe të  gjitha shprehitë e tjera drejtshqiptimore e drejtshkrimore...
Pra, duke u nisur nga përkufizimi i mësipërm, kuptojmë se mësimi i gjuhës shqipe duhet parë si një proces që mundëson të nxënit në të gjitha lëndët shkoliore dhe përtej tyre. Kjo na bën t’i pranojmë dhe t’i zbërthejmë edhe lidhjet që krijohen përmes kësaj lënde me lëndët e tjera, duke nisur nga lëndët me karakter të theksuar shkencor, deri tek ato me karakter aplikativ dhe kreativ.
Didaktika e gjuhës shqipe lidhet meshkenca të tjera si;
Didaktikën e përgjithshme;
Filozofirië;
Historinë;
Gjuhësinë;
Të lexuarin;
Psikologjinë;
Sociologjirië;
Shkencat;
Artet pamore dhe muzikore.
Pra,  mund të thuhet se lidhjet e didaktikës së gjuhës shqipe me shkencat e tjera janë shumë të rëndësishme, pasi njohja e tyre bën që në strukturën, përmbajtjen dhe metodologjinë e mësimdhënies së kësaj lënde në shkollë, të mundësohet trajtimi dhe interpretimi i parimeve të sotme, shumë të rëndësishme, të tilla si integrimi lëndor, një parim që ka nisur të zbatohet dhë të japë rezultat në modelin e fundit të strukturës përmbajtjesore të kurrikulës së gjuhës shqipe në shkollë.
DOKUMENTACIONI  SHKOLLOR
Shkolla, struktura, përmbajtja e saj drejtohen nga një legjislacion dhe dokumentacion i caktuar. Për të disiplinuar, drejtuar dhe menaxhuar mirëvajtjen e procesit mësimor, është shumë e rëndësishme njohja, përgatitja dhe përdorimi i disa dokumenteve që mundësojnë zbërthimin dhe zhvillimin hap pas hapi të veprimtarisë mësimore. Këto dokumente përfshijnë:

legjislacionin shqiptatrpër arsimin,
dispozitat normative për arsimin,
planet mësimore,
vizionet kurrikulare, standardet lëndore, programet dhe fushat e studimit,
tekstet alternative,
mjetet mësimore,
materialet ndihmëse shtesë, në ndihmë të mësuesit dhe nxënësve.

Të gjitha dokumentet e mësipërme përbëjnë hierarkinë e dokumentacionit shkollor, të cilin duhet ta njohë dhe ta respektojë çdo mësues.
Legjislacioni dhe dispozitat normative janë dokumente të njëjta për të gjithë mësuesit, që duhen njohur dhe zbërthyer në komunitete shkollore profesionale.
Gjithashtu, në përshtatje me ciklin, fushën apo lëndën që mbulon, çdo mësues ka dhe dokumente të tjera specifike si:
plani mësimor,
programi lëndor,
tekstet shkollore,
materialet ndihmëse.
Të gjitha këto i japin mësuesit ndihmesën më të madhe për t’u organizuar si një mësimdhënës që kërkon të arrijë rezultate të caktuara dhe të kërkuara në lëndën e vet.
Plani mësimor
Plani mësimor është dokumenti-bazë i cili del dhe miratohet nga Ministria e Arsimit dhe e Shkencës.
Plani mësimor shpallet çdo fillimviti nga MASh-i përmes një urdhri të ministrit të Arsimit dhe përmbledh gjithë strukturën e fillimvitit, fushat lëndore, lëndët, klasat dhe orët për çdo lëndë dhe për çdo klasë.
                  Ja, një model plani mësimor:

Struktura e vitit shkollor në arsimin-bazë (për klasat I - IX) është
(tabela 1):
Mësim

Klasa
Seraestri I
Semestri II
Festa
I - IX
17 javë
18 javë
10 ditë

Tabela 1

Semestri i parë: fillon më 15 shtator 2008 dhe mbaron më 30 janar 2009. Semestri i dytë: fillon më 04 shkurt 2009 dhe mbaron më 12 qershor 2009.
Pushime
Periudha e parë: fillon më 24 dhjetor 2008 dhe mbaron më 04 janar 2009. Periudha e dytë: fillon më 31 janar 2009 dhe mbaron më 03 shkurt 2009.
- Provime
Periudha e provimeve të lirimit për klasën IX është nga 13-27 qershor 2009.
Plani mësimor i arsimit -bazë
Për vitin shkollor 2008 - 2009 shkollat e arsimit-bazë do të punojnë me plan mësimor si më poshtë (tabela 2):
Nr.
LËNDA
KLASAT

I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
01
Gjjuhë amtare
8
8
6
5
5
5
5
5
5
02
Gjuhë e huaj
-
-
2
2
2
2
2
3
3
03
Matematikë
5
5
5
4
4
4
4
4
4
04
Dituri natyre
-
-
2
3
2




05
Fizikë
-
-
-
-
-
1
2
2
2
06
Kimi
-





1
1
2
07
Bioiogji clhe ecfuldm shëndetësor
-
-
-
-
-
2
2
2
2
08
Vendlindja
-
-
-
-
2
-
-
_
-
09
Histori

-
-
1
-
2
2
2
?
10
Gjeografi
-
-
-
-
-
2
2
2
2
11
Edukatë shoqërore
1
1
1
1
1
1
1
1
1
12
Edukim figurativ
1
1
1
1
1
1
1
1
-
13
Edukim muzikor
1
1
1
1
1
2
2
2
2
14
Aftësim teknologjik
1
1
1
1
1
1
1
-
-
15
Edukim fizik
2
2
2
2
2
2
2
2
2
16
Veprimtari
jashtëkurrikulare e lëndë me zgjedhje
1
1
1
2
2
2
2
2
2

Shirnia (orë/fave)
20
20
22
23
23
27
29
29:
29

Struktura e vitit shkoISor (Gjimnazet)

Mësim
Provime të maturës shtetërore
Festa
XI
Sem. I
Sem. II
Gjithsej
1

17 javë
18 javë
35 javë
-
10 ditë |

17 javë
17 javë
34 javë
3 javë
10 ditë 1


Nr
LËNDËT
X
XI
XII
Drejtimi
Drejtimi
nat.
hoq
përgj
nat.
shoq
përgj
1.
Letërsi dhe Gjuhë shqipe
4
3
5
4
2
5
4
2
Gjuhë e huaj I
2
2
3
2
2
3
2
3
Histori
2
2
3
3
2
3
3
4
Histori arti
-
-
-
-
-
2
-
5
Gjeografi
2
1
1
1
2
2
2
6
Njohuri për shoqërinë
2
-
2
-
-
-
-
7
Njohuri për ekonominë
-
2
2
2
-
-
-
8
Psikologji
-
-
-
-
-
2
-
9
Filozofi
-
-
-
-
1
2
2
10
Matematikë
4
5
3
5
6
2
5
11
Fizikë
3
4
2
3
4
2
3
12
Kimi
2
3
2
2
3
-
2
13
Biologji
2
2
2
2
3
2
2
14
Teknologji
2
1
-
1
-
-
-
15
Infonnatikë
1
2
2
2
2
2
2
16
Edukim fizik
2
2
2
2
2
2
2
17
Lcndë me zgjedhje
0/2
0/2
0/2
0/2
0/2
0/2
0/2
29/31
Shuma e orëve javore
28/30
29/31
29/31
29/31
29/31
29/31

Provimet e detyruara të maturës shtetërore
Programet lëndore janë një dokument i rëndësishëm për çdo lëndë, pasi përmes tyre shpaloset vizioni kurrikular i çdo lënde, synimet, objektivat, linjat, nënlinjat, struktura sintetike e lëndës, udhëzime didaktike etj.
Struktura e një programi mësimor përfshin:
Hyrjen;
Synimet;
Objektivat;
Linjat / nënlinjat;
Objektivat për çdo linjë;
Standardet e përmbajtjes dhe të arritjeve'/
Udhëzime metodologjike;
Probleme të vlerësimit të nxënësve.
Programi lëndor i miratuar nga MASh-i mbështetet në vizionin kurrikular të hartuar dhe miratuar më parë nga grupe specialistësh dhe institucionesh të specializuara, që punojnë për këtë qëllim.
Në vendin tonë për hartimin e programeve lëndore punon Instituti iKurrikulave dhe i Standardeve /i cili ka për detyrë të hartojë standarde dhe programe lëndore. Përmes tyre ai orienton se cila do të jetë përmbajtja kurrikulare e një lënde shkollore në cikle dhe vite të caktuara.
Programet lëndore të hartuara nga këto grupe miratohen nga MASh-i.
Së pari, programet në fjalë u duhen grupeve të autorëve, të cilët punojnë për zbërthimin e kurrikulave. Grupet lëndore të specialistëve të cilët punojnë për hartimin e programeve, përcaktojnë edhe disa parime që duhet të respektohen dhe ndiqen në këto programeve. Përmes tyre, ata orientojnë për shtrirjen e strukturës përmbajtjesore dhe didaktike të këtyre programeve me linja analitike dhe struktura të pritshme për tekste shkollore.
Programet lëndore u duhen hartuesve të teksteve shkollore dhe autorëve që merren me zbërthimin e tyre në tekste, për mësuesit dhe materiale të tjera suplementare si: fletore pune, fletore për punë laboratori, mjete didaktike etj.
Duke parë tabelën e mësipërme të planit mësimor (tabela 4), shohim edhe vëllimin e orëve që zë mësimi i gjuhës shqipe në arsimin nëntëvjeçar dhe atë të mesëm. Bie në sy vendi i mësimit të gjuhës shqipe në lidhje me lëndët e tjera të formimit të përgjithshëm të nxënësve.
Mësimi i gjuhës shqipe në shkollë, siç shihet edhe në tabelë, zë rreth,48% të ngarkesës mësimore javore të klasës së parë; deri në 20% në klasën e nëntë dhe deri në 15% në shkollën e mesme. Kjo tregon rëndësinë e madhe që i jepet mësimit të gjuhës amtare në shkollë, përvetësimi i mirë i së cilës mundëson që nxënësi të arrijë rezultate të mira në të gjitha lëndët mësimore.
Megjithatë, pavarësisht nga rëndësia që i jepet mësimit të gjuhës shqipe, përmes lëndës së gjuhës e leximit, letërsisë, duhet pranuar se mësimi i gjuhës shqipe aq sa është objekt i kësaj lënde, aq duhet vlerësuar edhe si objekt i lëndëve të tjera.
Në tabelën më poshtë (tabela 5) jepet vëllimi i orëve mësimore që zë mësimi i gjuhës shqipe në shkollën nëntëvjeçare dhe atë të mesme.
Përmbledhje e orëve t ëgjuhës shqipe sipas planit mësimorJ
Javë dhe orë mësimore
Klasa 1
35 javë x 8 orë = 350 orë
Klasa II
35 javë x 8 orë = 350 orë
Klasa III
35 javë x 6orë = 210 orë
Klasa IV
35 javë x 5orë = 175 orë
Klasa V
35 javë x 5 orë = 175 orë
Klasa VI
35 javë x 5 orë = 175 orë
Klasa VII
35 javë x 5 orë = 175 orë
Klasa VIII
35 javë x 5 orë = 175 orë
Klasa IX
35 javë x 5 orë = 175 orë
Totali
2050 orë mësimore
Klasa X
35 javë x 4 orë = 140 orë
Klasa XI
35 javë x 3/5/4= 105shk./175shoq./140përgj.
Klasa XII
35javë x 2/5/4 = 70shk./175shoq./140 përgj.
Totali
420 orë / përef. / 350 shoq. /175 shk. 
Tabela 5

Në totalin e orëve për arsimin e mesëm të përgjithshëm kemi tri nënndarje, të cilat lidhen me profilin e përgjithshëm, natyror dhe shoqëror.
Në të gjitha tabelat e mësipërme shihet se mësimi i gjuhës shqipe zë vendin kryesor në tërë strukturën e planit mësimor për të tre nivelet e edukimit: fillor, i mesëm i ulët, i mesëm i lartë.
Në shkollat me karakter profesional, artistik, apo teknik, lënda e gjuhës shqipe zë më pak orë. Nxënësit e mësojnë lëndën në orë më të reduktuara, si pasojë edhe përmbajtja me tema është më e përmbledhur.
Parimet e ndërtimit të programeve
Për hartimin e programeve të lëndëve të veçanta dhe për renditjen e materialit mësimor ndiqen kritere të ndryshme, që përcaktohen nga faktorë shkollorë dhe jashtëshkollorë. Gjatë periudhave të ndryshme në edukim për hartimin e programeve dhe teksteve të ndryshme janë ndjekur dhe zbatuar këto lloj parimesh:
Me renditje drejtvizore (lineare);
Me renditje bashkëqendror (e koncentrike);
Me program teë kombinuar (të integruar).
Me renditje drejtvizore (lineare) kuptojmë renditjen e materialit mësimor në vazhdimësi të pandërprerë; vendosjen e temave njëra pas tjetrës mbi një kriter historik apo tematik, pa u rimarrë brenda vitit, ose në vitet e mëvonshme.
P.sh. në dokumentacionin e mëparshëm (programe të viteve 60- 70- 80) të gjuhës shqipe, paraqitja e lëndës fillonte me fonetikën dhe leksikologjinë, vazhdonte me morfologjinë dhe'përfundonte me sintaksën (e fjalisë dhe të periudhës) në klasën e shtatë dhe të tetën.
Në këtë model programi bie në sy zbatimi i parimit drejtvizor të shtrimit dhe paraqitjes së lëndës.
Edhe në lëndën e letërsisë në programet e viteve të mëparshme lënda parashtrohej sipas parimit kronologjik më shumë se atij tematik, i cili kërkon paraqitjen e lëndës përmes parimit linear.
I- Me renditje bashkëqendrore (koncentrike) kuptojmë paraqitjen e materialit në një mënyrë të tillë që të rimerret gjatë atij viti shkollor ose në klasat më të larta, por në nivel dhe sasi më të madhe shkencore e didaktike.
Në programet pas vitit 1975 në lidhje me lëndën e gjuhës shqipe, të leximit e letërsisë në shkollë pati një zhvillim të ri, ku parimi drejtvizor u gërshetua me parimin bashkëqendror. Ky ndryshim e përmirësonte dukshëm strukturën dhe aspektin përmbajtjesor të programeve në fjalë.
Në tekstet e atyre viteve ra në sy rimarrja, si një kriter që ndikonte në përvetësimin e njohurive dhe të shprehive të nxënësve. Tekstet dhe programet e atyre viteve i lanë më shumë vend anës aplikative të lëndës; u pasuran ushtrimet, detyrat dhe punët e larmishme me shkrim në lidhje me lëndën e gjuhës shqipe, atë të leximit dhe letërsisë në shkollë.
Në mënyrë figurative jepet ky parim jepet më poshtë në figurë, në kuptimin e rrathëve bashkëqendrorë (koncentrikë), por të ngritur në një plan me njëri-tjetrin.

Kështu, në programin në zbatim të gjuhës shqipe disa njohuri që jepen për herë të parë në klasën e dytë rimerren y në një nivel më të lartë në klasat e mëpastajme derisa të plotësohet rrethi i problemeve teorike dhe praktike që është i nevojshëm për atë temë a koncept mësimor dhe që është planifikuar si standard mësimor.
Me program të kombinuar (të integruar) kuptojmë marrëdhënien e ndërsjellë të linjave dhe të nënlinjave me njëra-tjetrën brenda një programi lëndor, nëse kemi integrim brendalëndor dhe ndërmjet lëndëve me njëra — tjetrën, nëse kemi integrim ndërlëndor.
Programi i gjuhës shqipe i klasave I - IX dhe X - XII është mbështetur në këtë parim.
           






Instagram Instagram

Categories

eseshkolle.blogspot.com. Powered by Blogger.

Find Us On Facebook

Random Posts

Social Share

Recent comments

Pages

Most Popular

BLEJME IPHONA TE BLLOKUAR

BLEJME IPHONA TE BLLOKUAR
BLEJME DHE RIPAROJME

Popular Posts

Blog Archive

Labels