IBRA SERVIS

IBRA SERVIS
KOMPIUTER - LAPTOP - SMARTFON - TABLET

Popular Posts



Tema: Vecanti të strukturës metrike dhe të figurave stilistike:

A:
1.   Strofa
2.   Vargu
3.   Rima
4.   Polifonia
5.   Ritmi

B:
6.   Hiperbola
7.   Personifikimi
8.   Onomatopeja
9.   Krahasimi
10. Epiteti
11. Metafora
12. Simboli
13. Shembuj për secilin rast.
Ve=antitë metrike i referohen kryesisht poezisë.
Poezia për fëmijë njeh lloje të ndryshme strukturash metrike.
Strofa është elementi i parë:

Llojet e strofave janë:

  • Katrena

-gjendet në të gjitha etapat e letërsisë për fëmijë.
- Është shkruar rreth 70 % e letërsisë për fëmijë.
- Në këtë lloj poezie shkelet ndonjëherë sintaksa poetike, ku futen metri, ritmi, muzikaliteti.
- Kjo përbën problem për poezinë e fëmijëve ndryshe nga poezia për të rritur. Kjo ndodh pasi fëmijët perceptojnë më lehtë strofat e rregullta se sa ato të parregulltat.
- Një lloj i ve=antë katrene është strofa safike që e ka marrëemrin nga poetesha greke Safo. Pas tri vargjeve të gjata vjen një varg i shkurtër.
p.sh:
Ne punojmë papushim
Edhe lodhje s’ndiejmë aspak
Sepse puna na jep gëzim
Cuk e cak.
Shumë i rëndësishëm këtu është vargu i fundit që konsiderohet varg përmbyllës.

  • Distiku

-      haset shumë shpesh në poezinë për fëmijë dhe të rritur.
-      Shpreh mendim të përmbledhur të seleksionuar
-      Strofa me dy vargje nuk të lejon manipulime me fjalën shtesa të kota, etj.
-      Vargjet në distikë mund të varen nga njëri tijetri ose jo.
-      Kjo lloj strofe i shkon për shtat parashkollorëve dhe ciklit të ulët.
-      Kjo lloj strofe i korespondon lodrës fëmijërore.
-       
  • Tercina

-      haset më rrallë.
-      E kultivojë për herë të parë Asdreni.
-      Pëlqehet nga fëmijët për shkak të simetrisë.
-      Kemi dy loje tercinash: të pavarur dhe të varur.

Lloje të tjera strofash që hasen shumë pak ose aspak në poezinë për fëmijë:

  • Pentastiku
  • Sestina
  • Oktava
  • Decima
  • Nona
  • Septina


Vargu:

  • gjatësia e vragut është treguesi i parë.
  • Kjo lidhet me mundësinë e tyre për të kuptuar dhe për të përvetësuar.
  • Shefik Osmani thotë: një nga kërkesat themelore të letërsisë për fëmijë është leximi shprehës. ... gjoksi i fëmijës së vogël, frymëmarrja e tij, diapazoni i shikimit, janë të kufizuara. Prandaj këmbëngulja e shkrimtarëve për të shkruar fraza të gjata që redaktorët shpesh t’i cungojnë. JA pra pse ngulim këmbë në njohjen e disa vecorive fizike, fiziologjike, e psikologjike të fëmijës...
  • Kristoforidhi e pati parassyh këtë kërkesë: lexo poezi nga vëllimi: Xixëllonjat e vogla.
  • Te Naimi gjatësia nuk shkon më shumë se 10 rrokëshi.
  • Cajupi përdor 7,8 dhe 9 rrokëshin.
  • Mjeda mezi arrin nëntërrokëshin.
  • Asdreni trerroëshin
  • Negovani katërrrokëshin
  • Kadareja te princesha Argjiro preferon vargun e shkurtër.

  • Vargu i lirë dhe fëmijët:

-      masivizimi i vargut të lirë
-      psikologjia fëmijërore
-      përballja me vargun e matur
-      ja një shembull
fëmija ka mundësi
qiellin për ta prekur
ka mundësi yjet për t’i bashkuar
në një përrallë...
= vjershat me varg të lirë i ndajmë në disa kategori:
-      disa kthehen në prozë
-      disa me ritëm të fortë
-      midis tyre

  • Llojet e vargjeve për fëmijë:
  • 8 rrokëshi

-      e kultivuan poetët e Rilindjes dhe të Pavarësisë
-      parapëlqehet nga të gjithë dhe në të gjitha kohët
-      Dyzimi i këtij vargu është 16 rrokëshi

  • 6 rrokëshi,

-      ndërtohen vjershat dhe poemat me veprim dhe aksion.Ngjarje heroike dhe dramatike. Ka dinamizëm dhe ritëm. Kjo përshtatet më shumë me natyrën e fëmijës.
-      Po nuk hesht kjo lagje.
-      Po nuk hesht ky park...Xh. Spahiu (Parku i lodrave).

  • 5 rrokëshi,

-      këtu duket ndikimi nga poezia popullore.

  • 4 rrokëshi

-      Edhe ky përdoret rëndom në poezinë popullore sidomos në këngët që janë ndërtuar si lodra dhe gjëegjëza, fjalë të urta;

  • Poezia popullore:

-      Hënë e re
-      Vashë e re
-      Tinë plakë
-      Unë e re...

Asdreni:
-   shpallet dita
-      tretet nata
-      shfaqet drita
-      zgjohet pata (stinët)

  • 7 rrokëshi,
-      ka ardhur duke u përdorur gjithnjë e më shumë, megjithëse e ndeshim rrallë në poeinë popullore.
  • në poezinë tonë ndodh edhe thyerja e vargjeve
  • kështu lind poezia me varg të përzier.
  • Me vargje të tilla ndërtohen fabulat.
  • Vëreni dhe komentoni shembullin:
-      dhelpra e mallkuar/
-       doli nga shtëpia/
-      e kish marrë uria/
-      vate për të gjuar.
-      Këtu kemi 6 rrokëshsepse dhelpra nxiton, më poshtë vargjet zgjaten sepse rrushi është larg: sheh një pjergull me rrush plot/bën t’i zërë e si zë dot. Kështu që zgjaten edhe vargjet...

  • Rima në poeziën për fëmijë:

-      Rima është barazia e plotë e një ose më shumë rrokjeve në fund të vargjeve.

-      Rima  i jep vargjeve ritëm muzikalitet,

-      Në anën kuptimore rima jep pikën kulmore të ngjarjes.

-      Koment poezinë e B. Dedjes:

katër cupa/
dhe një cun/
gjyshja gruaja dhe unë/
një shtëpi e mbushur plot/
asnjë bukën s’e ha kot/
njëra cupë/
e madhja fare/
mbahet si llogaritare.

  • shiko më lart sintezën e vargjeve,
  • ku ndalet mendimi
  • ku ndalet rima...
  • gjallërinë

  • Llojet e rimave:

  • e puthur ( aabb)

  • e kryqëzuar (abab)

  • e mbyllur ( abba)

  • monorima ( aa, aaa, aaaa).

  • Rima fundore: ( mashkullore ose oksitoni si guxim-fitim)

  • Rima parafundore: ( femërore ose paroksitone): lidhur-hidhur.

  • Rima Tejfundore: lodrave-kodrave

  • Rima hyperdaktilike: fluturave- bukurave.

  • Poezia jonë për fëmijë ka startuar me rimën e puthur.

  • Aspektet polifonike të rimës:

- Kjo kë lindur më vete gjatë Rilindjes nisur nga kujdesi i për letërsinë për fëmijë. Ajo karakterizohet nga: seleksioni dhe muzikaliteti.

Nisur nga prania e bashkëtingëlloreve dhe e zanoreve rimat i kemi:

  • Rima të buta; kur ka shumë zanore. Nata/pata.
  • Rima të forta; jasht/ mbrapsht.
  • Rima të varfëra; vetëm tingullin fundorë; liri/malësi
  • Rima të pasura,; të plota; shtëpia/uria.
  • Rima konsonancë; div dragoi i dragobisë.
  • Rimat asonancë; anës detit i palarë.
  • Rima foljore
  • Rima emërore

Ritmi:

  • fëmijët pëlqejnë poezinë me ritëm.
  • Ritmi krijohet nga rregullsia, rima, etj
  • Theksi ritmik
  • Shembull: kënga e trenistit e B Dedjes:

-      flenë zogjët/ flenë flenë
-      flenë kapronjtë/ flenë flenë
-      lepurushtë/ flenë e flenë
-      po ketrushtë/ flenë flenë
-      vetë treni edhe unë
-      ne nuk flemë
-      ne nuk flemë
-      se ne kemi shumë punë
-      në stacion
-      duhet të flemë.

  • ritmi dhe trokam e rrotave shoqërojnë poezinë ng apyetja te përgjigja: komentoje me këtë sy.
  • Ritmin e ndihmon edhe animizimi i trenit
  • Vargu 4 rrokësh
  • Fjalët dy rrokëshe
  • Trokëllimet fonetike; flenë/ flenë

Figurat stilistike:
Ndarja e tyre në letërsinë për të rritur:

  • figurat e kuptimit
-      krahasimi
-      personifikimi
-      antiteza
-      hiperbola
-      simboli
-      paralelizmi

  • figura e intonacionit:
-      pyetja retorike
-      pasthirrma
-      apostrofi

  • figurat e fjalorit:
-      dialektalizmat
-      huazimet
-      fjalëformimi

  • figura të fjalës:
-      metafora
-      metonimia
-      epiteti
-      alegoria
-      ironia

  • figura të sintaksës:
-      inversioni
-      enumeracioni
-      shkallëzimi

  • fugurat tingullore:
-      asonancës
-      aliteracionit
-      onomatopesë
-      anafora
-      epifora

Në letërsinë për fëmijë ndeshen më shumë:

- Hiperbola

- Haset shpesh te të vegjlit.  Zgjon fantazinë e tyre, zmadhon dhe zgjon interesin për fantasticitetin në jetë, hiperbola të pamundshmen e bën të mundshme.
- Numri 7, kam kaluar 7 bjeshkë deri këtu. Ose kam patur një gjyshe mbi të gjitha gjyshet, kur ajo tregonte heshtnin dallëndyshet.

- Personifikimi
- dëshmi e thesarit popullor, e lidhur me animizmin, gjallimi, rrit komunikimin,
Psh. Cajupi:
shokë me vjershat që shkrova/
ngjer sot për kafshët këndova/
i bëra të kuvendojnë/
të zihen e të qortojnë/
kuvendon ujku me qentë/
peshqit zogjtë dhit’ e dhentë...

Animizmi haset si:
- shtrirje e përgjithshme, kur ka konflikt.
- shtrirje e pjesshme, kur njëra anë është vetë fëmija.

- Onomatopeja
- ka funksion konkretizues
- ilustrativ
- ka forcë kumbuese
- zbavitëse
- patat kur kalojnë mbi shpatat ga ga ga...
- xixa xix xixëllon ka karakter onomatopeik.
- funksionet e onopatopesë janë:
- si qëllim në vetvete; kraap krrap, krap e krrup etj
- e përcuese e një ideje: sa fjalë flet Shpendi shpezët; cak, cak, cak! – me sqepa.

- Krahasimi
- aktivizon imagjinatën
- krahason objektin.
- Tanusha.
- krahasimi emocional- shkoi vera si hije ( Asdreni)
- krahasimi intelektual;

- Epiteti
- epitetet aktive,
- të gjalla,
- epiteti psikologjik
- epiteti pasiv
p.sh. kërcitën fletët e rënda. Këto quhen fjalë të tepërta, parazite, pleonazma.

- Metafora:
- shërbimi konkretizues i metaforës është më i dobët se krahasimi.
- krahasimi i shkurtër
- Metafora emër
- Metafora frazë
- Metafora folje
- Metafora e huazuar nga folkori ( e ban zemrën gur)
- metafora origjinale ( buzëqeshjen e fëmijëve).

- Simboli:
- si lojë.
- Simboli i harmonisë.
- gërshetimi me personifikimin
- skifteri si simbol i egërsisë.

- Shembuj për secilin rast.

- Literatura:

1-   Hyrje në teorinë e letërsisë A Bishqemi
2-   Ghuha dhe jeta Xh lloshi
3-   Teoria e letërsisë. Z. Rrahmani
4-   Elementë të analizës së tekstit letrar.


Instagram Instagram

Categories

eseshkolle.blogspot.com. Powered by Blogger.

Find Us On Facebook

Random Posts

Social Share

Recent comments

Pages

Most Popular

BLEJME IPHONA TE BLLOKUAR

BLEJME IPHONA TE BLLOKUAR
BLEJME DHE RIPAROJME

Popular Posts

Blog Archive

Labels