Tema: Vecanti të strukturës metrike dhe të figurave stilistike:
A:
1. Strofa
2. Vargu
3. Rima
4. Polifonia
5. Ritmi
B:
6. Hiperbola
7. Personifikimi
8. Onomatopeja
9. Krahasimi
10. Epiteti
11. Metafora
12. Simboli
13. Shembuj për secilin rast.
Ve=antitë metrike i referohen kryesisht poezisë.
Poezia për fëmijë njeh lloje të ndryshme strukturash metrike.
Strofa është elementi i parë:
Llojet e strofave janë:
- Katrena
-gjendet në të gjitha etapat e letërsisë për fëmijë.
- Është shkruar rreth 70 % e letërsisë për fëmijë.
- Në këtë lloj poezie shkelet ndonjëherë sintaksa poetike, ku futen metri, ritmi, muzikaliteti.
- Kjo përbën problem për poezinë e fëmijëve ndryshe nga poezia për të rritur. Kjo ndodh pasi fëmijët perceptojnë më lehtë strofat e rregullta se sa ato të parregulltat.
- Një lloj i ve=antë katrene është strofa safike që e ka marrëemrin nga poetesha greke Safo. Pas tri vargjeve të gjata vjen një varg i shkurtër.
p.sh:
Ne punojmë papushim
Edhe lodhje s’ndiejmë aspak
Sepse puna na jep gëzim
Cuk e cak.
Shumë i rëndësishëm këtu është vargu i fundit që konsiderohet varg përmbyllës.
- Distiku
- haset shumë shpesh në poezinë për fëmijë dhe të rritur.
- Shpreh mendim të përmbledhur të seleksionuar
- Strofa me dy vargje nuk të lejon manipulime me fjalën shtesa të kota, etj.
- Vargjet në distikë mund të varen nga njëri tijetri ose jo.
- Kjo lloj strofe i shkon për shtat parashkollorëve dhe ciklit të ulët.
- Kjo lloj strofe i korespondon lodrës fëmijërore.
-
- Tercina
- haset më rrallë.
- E kultivojë për herë të parë Asdreni.
- Pëlqehet nga fëmijët për shkak të simetrisë.
- Kemi dy loje tercinash: të pavarur dhe të varur.
Lloje të tjera strofash që hasen shumë pak ose aspak në poezinë për fëmijë:
- Pentastiku
- Sestina
- Oktava
- Decima
- Nona
- Septina
Vargu:
- gjatësia e vragut është treguesi i parë.
- Kjo lidhet me mundësinë e tyre për të kuptuar dhe për të përvetësuar.
- Shefik Osmani thotë: një nga kërkesat themelore të letërsisë për fëmijë është leximi shprehës. ... gjoksi i fëmijës së vogël, frymëmarrja e tij, diapazoni i shikimit, janë të kufizuara. Prandaj këmbëngulja e shkrimtarëve për të shkruar fraza të gjata që redaktorët shpesh t’i cungojnë. JA pra pse ngulim këmbë në njohjen e disa vecorive fizike, fiziologjike, e psikologjike të fëmijës...
- Kristoforidhi e pati parassyh këtë kërkesë: lexo poezi nga vëllimi: Xixëllonjat e vogla.
- Te Naimi gjatësia nuk shkon më shumë se 10 rrokëshi.
- Cajupi përdor 7,8 dhe 9 rrokëshin.
- Mjeda mezi arrin nëntërrokëshin.
- Asdreni trerroëshin
- Negovani katërrrokëshin
- Kadareja te princesha Argjiro preferon vargun e shkurtër.
- Vargu i lirë dhe fëmijët:
- masivizimi i vargut të lirë
- psikologjia fëmijërore
- përballja me vargun e matur
- ja një shembull
fëmija ka mundësi
qiellin për ta prekur
ka mundësi yjet për t’i bashkuar
në një përrallë...
= vjershat me varg të lirë i ndajmë në disa kategori:
- disa kthehen në prozë
- disa me ritëm të fortë
- midis tyre
- Llojet e vargjeve për fëmijë:
- 8 rrokëshi
- e kultivuan poetët e Rilindjes dhe të Pavarësisë
- parapëlqehet nga të gjithë dhe në të gjitha kohët
- Dyzimi i këtij vargu është 16 rrokëshi
- 6 rrokëshi,
- ndërtohen vjershat dhe poemat me veprim dhe aksion.Ngjarje heroike dhe dramatike. Ka dinamizëm dhe ritëm. Kjo përshtatet më shumë me natyrën e fëmijës.
- Po nuk hesht kjo lagje.
- Po nuk hesht ky park...Xh. Spahiu (Parku i lodrave).
- 5 rrokëshi,
- këtu duket ndikimi nga poezia popullore.
- 4 rrokëshi
- Edhe ky përdoret rëndom në poezinë popullore sidomos në këngët që janë ndërtuar si lodra dhe gjëegjëza, fjalë të urta;
- Poezia popullore:
- Hënë e re
- Vashë e re
- Tinë plakë
- Unë e re...
Asdreni:
- shpallet dita
- tretet nata
- shfaqet drita
- zgjohet pata (stinët)
- 7 rrokëshi,
- ka ardhur duke u përdorur gjithnjë e më shumë, megjithëse e ndeshim rrallë në poeinë popullore.
- në poezinë tonë ndodh edhe thyerja e vargjeve
- kështu lind poezia me varg të përzier.
- Me vargje të tilla ndërtohen fabulat.
- Vëreni dhe komentoni shembullin:
- dhelpra e mallkuar/
- doli nga shtëpia/
- e kish marrë uria/
- vate për të gjuar.
- Këtu kemi 6 rrokëshsepse dhelpra nxiton, më poshtë vargjet zgjaten sepse rrushi është larg: sheh një pjergull me rrush plot/bën t’i zërë e si zë dot. Kështu që zgjaten edhe vargjet...
- Rima në poeziën për fëmijë:
- Rima është barazia e plotë e një ose më shumë rrokjeve në fund të vargjeve.
- Rima i jep vargjeve ritëm muzikalitet,
- Në anën kuptimore rima jep pikën kulmore të ngjarjes.
- Koment poezinë e B. Dedjes:
katër cupa/
dhe një cun/
gjyshja gruaja dhe unë/
një shtëpi e mbushur plot/
asnjë bukën s’e ha kot/
njëra cupë/
e madhja fare/
mbahet si llogaritare.
- shiko më lart sintezën e vargjeve,
- ku ndalet mendimi
- ku ndalet rima...
- gjallërinë
- Llojet e rimave:
- e puthur ( aabb)
- e kryqëzuar (abab)
- e mbyllur ( abba)
- monorima ( aa, aaa, aaaa).
- Rima fundore: ( mashkullore ose oksitoni si guxim-fitim)
- Rima parafundore: ( femërore ose paroksitone): lidhur-hidhur.
- Rima Tejfundore: lodrave-kodrave
- Rima hyperdaktilike: fluturave- bukurave.
- Poezia jonë për fëmijë ka startuar me rimën e puthur.
- Aspektet polifonike të rimës:
- Kjo kë lindur më vete gjatë Rilindjes nisur nga kujdesi i për letërsinë për fëmijë. Ajo karakterizohet nga: seleksioni dhe muzikaliteti.
Nisur nga prania e bashkëtingëlloreve dhe e zanoreve rimat i kemi:
- Rima të buta; kur ka shumë zanore. Nata/pata.
- Rima të forta; jasht/ mbrapsht.
- Rima të varfëra; vetëm tingullin fundorë; liri/malësi
- Rima të pasura,; të plota; shtëpia/uria.
- Rima konsonancë; div dragoi i dragobisë.
- Rimat asonancë; anës detit i palarë.
- Rima foljore
- Rima emërore
Ritmi:
- fëmijët pëlqejnë poezinë me ritëm.
- Ritmi krijohet nga rregullsia, rima, etj
- Theksi ritmik
- Shembull: kënga e trenistit e B Dedjes:
- flenë zogjët/ flenë flenë
- flenë kapronjtë/ flenë flenë
- lepurushtë/ flenë e flenë
- po ketrushtë/ flenë flenë
- vetë treni edhe unë
- ne nuk flemë
- ne nuk flemë
- se ne kemi shumë punë
- në stacion
- duhet të flemë.
- ritmi dhe trokam e rrotave shoqërojnë poezinë ng apyetja te përgjigja: komentoje me këtë sy.
- Ritmin e ndihmon edhe animizimi i trenit
- Vargu 4 rrokësh
- Fjalët dy rrokëshe
- Trokëllimet fonetike; flenë/ flenë
Figurat stilistike:
Ndarja e tyre në letërsinë për të rritur:
- figurat e kuptimit
- krahasimi
- personifikimi
- antiteza
- hiperbola
- simboli
- paralelizmi
- figura e intonacionit:
- pyetja retorike
- pasthirrma
- apostrofi
- figurat e fjalorit:
- dialektalizmat
- huazimet
- fjalëformimi
- figura të fjalës:
- metafora
- metonimia
- epiteti
- alegoria
- ironia
- figura të sintaksës:
- inversioni
- enumeracioni
- shkallëzimi
- fugurat tingullore:
- asonancës
- aliteracionit
- onomatopesë
- anafora
- epifora
Në letërsinë për fëmijë ndeshen më shumë:
- Hiperbola
- Haset shpesh te të vegjlit. Zgjon fantazinë e tyre, zmadhon dhe zgjon interesin për fantasticitetin në jetë, hiperbola të pamundshmen e bën të mundshme.
- Numri 7, kam kaluar 7 bjeshkë deri këtu. Ose kam patur një gjyshe mbi të gjitha gjyshet, kur ajo tregonte heshtnin dallëndyshet.
- Personifikimi
- dëshmi e thesarit popullor, e lidhur me animizmin, gjallimi, rrit komunikimin,
Psh. Cajupi:
shokë me vjershat që shkrova/
ngjer sot për kafshët këndova/
i bëra të kuvendojnë/
të zihen e të qortojnë/
kuvendon ujku me qentë/
peshqit zogjtë dhit’ e dhentë...
Animizmi haset si:
- shtrirje e përgjithshme, kur ka konflikt.
- shtrirje e pjesshme, kur njëra anë është vetë fëmija.
- Onomatopeja
- ka funksion konkretizues
- ilustrativ
- ka forcë kumbuese
- zbavitëse
- patat kur kalojnë mbi shpatat ga ga ga...
- xixa xix xixëllon ka karakter onomatopeik.
- funksionet e onopatopesë janë:
- si qëllim në vetvete; kraap krrap, krap e krrup etj
- e përcuese e një ideje: sa fjalë flet Shpendi shpezët; cak, cak, cak! – me sqepa.
- Krahasimi
- aktivizon imagjinatën
- krahason objektin.
- Tanusha.
- krahasimi emocional- shkoi vera si hije ( Asdreni)
- krahasimi intelektual;
- Epiteti
- epitetet aktive,
- të gjalla,
- epiteti psikologjik
- epiteti pasiv
p.sh. kërcitën fletët e rënda. Këto quhen fjalë të tepërta, parazite, pleonazma.
- Metafora:
- shërbimi konkretizues i metaforës është më i dobët se krahasimi.
- krahasimi i shkurtër
- Metafora emër
- Metafora frazë
- Metafora folje
- Metafora e huazuar nga folkori ( e ban zemrën gur)
- metafora origjinale ( buzëqeshjen e fëmijëve).
- Simboli:
- si lojë.
- Simboli i harmonisë.
- gërshetimi me personifikimin
- skifteri si simbol i egërsisë.
- Shembuj për secilin rast.
- Literatura:
1- Hyrje në teorinë e letërsisë A Bishqemi
2- Ghuha dhe jeta Xh lloshi
3- Teoria e letërsisë. Z. Rrahmani
4- Elementë të analizës së tekstit letrar.