Tema: A- Fantastikja dhe realiteti në letërsinë për fëmijë;
B- Proza artistike shkencore;
A.
- Raporti konkrete-fantastike
- Idealizimi
- Hiperbolizimi
- Asosacioni
- Transferimi
- Shembuj
B.
1. Lindja
2. Vecantia e zhanrit
3. Narracioni dhe njohuritë shkencore
4. Lidhja me folklorin
5. Degëzimet e zhanrit
6. Shembuj
Fantastikja si koncept:
- si gjendje frymëzimi
- fabula fantastike
- fantastikja në foklor
- papërcaktueshmëria e vendit
- papërcaktueshmëria e kohës
- personazhet të hiperbolizura
- personazhe me prejardhje mitike
- fantastikja dhe miti
- fantastikja dhe mitologjia
- shembuj nga mitologjia
- fantastikja në funksionet etike dhe estetike
- fantastikja dhe mesazhi
- fantastikja dhe imazhet e mbetura
- fantastikja dje
- fantastikja sot
- fantastikja dhe ekranizimi
- fantastikja në përshkrim, personazhe, gjuhë, fabul etj
- fantastikja në njerëz, kafshë, sende.
- fantastikja dhe stili
- fantastikja dhe ndikimi i saj në gjendjet shpirtërore: ngzëllimi, entuziazmi etj.
- fantastikja si tipar i letërsiës gojore, foklorit.
- Fantastikja dhe përralla: Vladimir Propp
- morfologji e përrallës do të thotë – shqyrtimi i formave të përrallës popullore folklorike, perpunimi i ligjësive të ndërtimit.
- ndarja e përrallave:
- - me përmbajtje të mrekullueshme
- - të jetës së përditshem
- - mbi kafshët
- ndërthurja e tyre, pasi nuk kanë ndarje të prërë me thikë
- Ja një ndarje tjetër për përrallat;
- - mitologjike
- - magjike
- - biologjike
- - mbi kafshët
- - mbi origjinën
- - hokatare ose fabula
- - morale
subjektet më të zakonshme të përrallave:
- mbi tre vëllezërit
- ata që luftojnë me gjarprin
- mbi gjetjen e nuses
- mbi vashën e mencur
- mbi të magjepsurit
- zotëruesit e hajmalisë
- mbi gruan e pabesë
- mbi të dënuarin e pafajshëm
- mbi heroin budalla
metodat e përshkrimit të përrallës
- sipas funksioneve të personazhit kryesor
- këtu ka rëndësi numri i funksioneve dhe kronologjia e tyre
- njëri nga personazhet largohet nga shtëpia
- heroit i drejtohen me tabu( mos u largo nga oborri)
- tabuja thyhet ( ata vonohen për në shtëpi, mungon tabuja e vonesës).
- antagonisti përpiqet të vendosë hetimin( ku shkoi vajza e vogël, pyeti ariu]
- antagonisti jep informcion për viktimën e tij.( po ne do të na cojë pula...)
- antagonisti mashtron viktimën e vet( shtriga propozon të kafshojë mollën...)
- viktima bie pre( e kafshon mollën...)
- antagonisti i shkakton fatkeqësi personazhit ( ai rrëmben një njeri...)
- njërit prej pjesëtarëve të familjes i mungon dicka... mungon ushqimi etj
- fatkeqësia e ose mungesa lajmërohen( ndërmjetësia)
- kërkuesi bie në ujdi ( lejoni ti kërkojmë princeshat e tua...)
- heroi lë shtëpinë... arratisja
- heroi reagon... mëshiron, lutet, kërkon dicka, etj
- heroi dhe mjeti magjik (ai blen një pulë magjike)
- heroi dhe kundërshtari në përleshje
- heroin e qëllojnë
- antagonisti mposhtet
- fatkeqëisa fillestare likuidohet
- heroi kthehet
- heroi arratiset në ajër, etj
- heroi transformohet
- p.sh ai ndërton një pallat të ri
kuptimi i dyfishtë i përrallës
- psh. baba thotë: cilin nga kuajt do të marrësh? vë në provë heroin dhe merre mjetin magjik
- teksa largohet i kërkon të shoqes të dalë nga shtëpia.
elementë ndihmës të përrallës:
- informimi
- informimi si dialog
- trefishimi( tri kokat e gjarprit)
- përsëritja e elementit të caktuar
- motivimi( dëbimi motivohet nga urrejtja e njerkës)
- shpërndarja e funksioneve sipas personazheve:
- antagonisti
- dhuruesi
- ndihmësi
- të dëbuarit
- heroi
- heroi i rremë
mundësitë e përfshirjes së personazheve në zhvillimin e veprimit:
- shfaqja papritmas
- rastësia
- shmangia
domethënia e personazheve kryesorë:
- atributet e tyre:
- mosha, seksi, gjendja, pamja e jashtme, vecantia, etj
përralla si e tërë:
- zhvillimi
- një zhvillim ose dy zhvillime.
- likujdimi i fatkeqësisë dhe nxitja e e zhvillimeve të reja.
kompozicioni:
- Fantastikja dhe dhe gjinitë
- poezia fantastike:
- fantastikja dhe zbavitja, tema e thjeshte, nje personazh, kendveshtrimi i njeanshem, i hapur, pa mesazh moralistik etj
- fabula:
- njësoj si përralla por është më e shkurtër dhe më e përcaktuar. ruhet konciziteti mungesa e moralizimit, dialogu, elementi qytetar, merr një fabul....
- vjershat enigmë
- ose gjëzat enigmë: vlen të përmendet këtu elementi i hiperbolizimit.bin në ujë e s’laget, bi në ferr e s’griste, bi në gur e s’thyhet--- rrezet e diellit.
- poema përrallë:
- poema gjysmagjeli( mrekullitë që e presin atë)
- princesha Argjiro që mbështetet mbi baladë.
- tregimi përrallë:
- Mitrush Kuteli. Rinë Katërinëzë.
- tregimi fantastik:
- mbi tokën universin etj.
- novela fantastike
- dhe novela përrallë: tregime të gjata me bimë, kafshë, njerëz, qenie jo të gjalla. Personazhet animizohen, flasin, bisedojnë, gjykojnë si njerëzit. përcohet moral për lexuesin. P.sh Hundëcipat dhe mbreti kuku i Loni Papës. Mesazhi është që sisitemet diktatoriale kudo që ndodhen kanë të jjëtin surrat dhe shkallmohen me dhunë. (një vogëlushe gjendet në Hënë, banortë hundëcipa vuajnë nga diktatura e mbretit Kuku. vajzën kërkojnë ta dënojnë. kjo bëhet shkak për revoltë. ( fnatstike është mënyra sesi u hipin kuajve mbrpsht, sesi i veshin shapkat, gjuha që flasin etj.
- romani aventurezk, kalorsiak, robinsonadë. alegoria, fantazia, kurajo e tepruar, kontrasti, ( Cufo), Burimi i drerit ( Petraq Zoto) etj.
- drama fantastike: lue dhe Shega e Vedat Kokonës.
- fantastikja dhe argëtimi;
- fantastikja dhe absurdi: kujto vjershat nonsens
- fantastikja dhe tematika
Realizmi si koncept
Letërsia fantastike
Futu menjëherë në veprën Aventurat e Tom Sojerit.
- kjo lloj letërsie lindi ne fillim të shekullit XIX.
- lidhja e saj me letërsinë kaloriake( kujto Don Kishotin)
- autori që konsiderohet babai i kësaj letërsie është Zhyl Verni.
- Verni që të shkruante këtë lloj letërsie studioi së pari shkencat.
- pse e pëlqejnë fëmijët këtë lloj letërsie?
- revolucioni bashkëkohor në botë
- tendenca drejt automatizimit
- përshpejtimi i zhvillimit fizik
- përshpejtimi i zhvillimit mendor
- përshpejtimi i zhvillimit psikologjik
- kjo lloj letërsie ndihmon në përzgjedhjen e mëvonshme
- cila është vecantia e këtij zhanri?
- narracioni
- përshkrimi
- bazimi në shkencë
- logjika
- imagjinata
- zbuluesi
- lidhja gjenetike me folklorin
- njeriu i lashtë dhe ëndrra e tij për të ardhmen
- elementi i përralllës
- pse lindën përrallat; si aspirim për një jetë më të mirë.
- qilimi fluturues, cizme magjike, ngjallja e të vrarëve, ndërtesat e ngritura brenda një nate,
- merr disa përralla shqiptare që kanë elementë fantastike:Balada e murimit( bredna një nate), gjegj elez alia( triumfi me të tilla plagë), ringjallja te Konstandini,
- pikat e takimit të përrallës me letërsinë fantastike. marrim tre elementë: përralla mbi tre vëlllezërit ku njëri kishte pasqyrë magjike, tjetri qilim dhe tjetri mollë që shëronte. Qilimi është dëshira për të fluturuar, avioni i mëvonshëm, molla është mjekësia, ndërsa pasqyra është zhvillimi i televizionit.
- përralla është ëndërrim, letërsia fantastike shkencore është një rrëfim që pritet të ndodhë.
- dy degëzime të këtij zhanri: - përralla, - letërsia realiste
- përralla: përdor mjetet e përrallës, animizmin, personifikimin.
- kështu kemi tregimin: Gjyqi i vitaminave nga Flamur Topi.
- degëzimi që ofron me letërsinë artistike: përshkruan një ngjarje të vërtetë por në një kohë tjetër; e ardhmja
- rreziku i këtyre lloj krijimeve: rënia në didaktizëm
- llojet e krijimeve të tilla:
- drama fantastike
- poezia fantastike
- tregimi fantastik
- tema e kësaj lloj letërsie
- si duhet ta zbërthejmë fantastiken:
- shembull Ivani dhe lëkura e fokës.
- shembull
kompozicioni i veprave të tilla:
mbarështrimi
zhvillimi
pika kulminante
zgjidhja
mesazhi
Libra me elementë fantastikë shkencorë:
1- Aventurat e Tom Sojerit
2- Përralla botërore
3- Viron Kona