Karl Marks dhe Frederik Engels Socializmi dhe nacionalizmi;
Manifest i partisë komuniste
JETA DHE VEPRA E TIJ
Karl Heinrich Marks lindi më 5 maj të vitit 1818 në Trier, Gjermani dhe vdiq më 14 mars të  vitit 1883 Londër, Britania e Madhe. Ishte një filozof, ekonomist  politik dhe organizues revolucionar i Shoqatës Ndërkombëtare të  Punëtorëve. Ndërsa Marks merrej me një gamë të gjerë problemesh, puna e  tij më e famshme analizon historinë e luftës së klasave, e përmbledhur  në linjën e parë të Manifestit Komunist "Historia e gjithë shoqërisë ekzistuese është historia e luftës së klasave."
Karl Marks lind në një familje të pasur  dhe progresive çifutësh në Trier, Prusi. Babai i tij, Herschel,  
pasardhës i një linje të gjatë familjesh çifute, konvertohet në të  Krishterë në mënyrë që të ketë mundësinë të bëhet avokat. Familja Marks  kishte shume shokë intelektuale dhe artistë të cilët i vizitonin shpesh  Marksët gjatë rinisë së Karlit.Më 1835 Marks regjistrohet në  Universitetin e Bonn-it për të studiuar drejtësi. Aty bashkohet me  Klubin Taverna e Trier ku gjatë një periudhe mbante dhe postin e  presidentit. Vitin pasardhës, babai e detyron të transferohet në  shkollën më serioze dhe të orientuar akademikisht, në Berlin.Në Berlin Marksi fillon të interesohet  për filozofinë dhe bashkohet me një grup studentësh dhe profesorësh të  rinj të njohur si "Hegelianët e Rinj". Për shumë prej tyre, të  ashtuquajturit "Hegelianët e majtë", të ndarë nga përmbajtja teologjike e  teorive Hegeliane, kjo ishte një armë e fuqishme për të kritikuar fenë  dhe politikën e kohës.
Disa anëtarë të këtij qarku krijuan një  analogji midis filozofisë post-Aristoteliane dhe asaj post-Hegeliane.  Filozofi gjerman Karl Marksi u bë një nga mendimtarët më me ndikim të  shekullit të 20-të. Marks dhe  Engels dy filozof me ndikim te  jashtezakonshem per kohen te cilet së bashku  ndërtuan dhe zhvilluan  teoritë e socializmit, kapitalizmit dhe ndryshimin historik.
Teoritë më me ndikim të Marksit, dy veprat e tij:
Manifesti i partisë Komuniste (1848)
Kapitali (1867).
Teoritë e Marksit ishin të diskutueshme  dhe debati i shkaktuar, bëri që të dëbohej nga Gjermania. Ai u vendos në  Paris, Bruksel dhe në fund në Londër.
TEORIA E MARKSIT
Marksi besonte se të gjitha ndryshimet  historike ishin  shkaktuar nga një seri lufte klasash mes '' borgjezise  dhe proletariatit” Kapitalizmi pershkruan nje sistem ekonomik në të  cilin mjeti i prodhimit (të tilla si toka, fabrikat) janë pronë private.
Borgjezia, klasa e mesme dhe të lartë  kanë pushtet ekonomik dhe politik. Ata kanë tokën dhe drejtojnë   bizneset, ata janë kapitalistë. Proletariati  janë klasat e ulëta, ata  që nuk kanë pushtet ekonomik apo politik. Proletariati siguron punë në  tokë apo punë në biznese në pronësi të borgjezisë. Proletariati, sipas  Marksit, janë shfrytezuar nga borgjezia.Borgjezia punësonë proletarët e  tyre në fabrika dhe ferma. Proletarët janë paguar për punën e tyre, por,  Borgjezia atëherë përdor punën proletare për të prodhuar mallra që janë  shitur për më shumë para se paga e proletareve.
Biznesmeni borgjez mban fitimin dhe bëhet i pasur nga puna e proletariatit.
Sipas Marksit, proletarët përfundimisht  duhet të ngrihen kunder shfrytëzimit dhe shtypjes së tyre duke përmbysur  borgjezinë kapitaliste. Rezultati përfundimtar i revolucionit do të  jetë krijimi i një shoqërie komuniste, një shtet pa klasa, ku të gjitha  mjetet e prodhimit dhe pronës janë ndarë midis të gjithë qytetarëve.
Marksizmi Rus
Shpërthimi i papritur i progresit  përjetuar nga Rusia në vitet 1890 solli vëmendje të teorive të Karl  Marksit. Revolucioni Industrial u nda në mënyrë të dukshme mes shoqërisë  borgjeze dhe proletariatit. Borgjezia gëzonte luksin e pasurisë dhe një  monopol mbi pronësinë e tokës, biznesit dhe politikës. Proletariati  punonte në tokën dhe  fabrikat në pronësi të borgjezisë. Proletariati  gëzonte pak liri  ekonomike, sociale apo politike.
Ata ishin mbajtur nën kujdes gishtin e  madh të borgjezisë kapitaliste. Puna e Karl Marksit terhoqi vëmendjen e  anëtarëve të inteligjencies. Njeri prej ruseve  të parë i cili  përktheu  veprat e Marksit ishte George Plekhanov.
Në vitin 1883 ai themeloi organizatën e  parë marksiste në Rusi. Ai është quajtur babai i marksizmit rus. Disa  lëvizje të tjera politike miratuan teoritë e Marksit, duke përfshirë  populistët dhe Revolucionarët Sociale. Populistët besonin se fshatarët  duhej të provokonin revolucionin përmes edukimit. Anëtarët e partisë  populiste provuan kete menyre por rezultoi  me pak sukses.
Revolucionarët Social zgjeruan bazën e  revolucionarëve  dhe përfshinë, jo vetëm fshatarët e pakënaqur, por  punëtorët, anëtarët e inteligjencies dhe rusët e zhgënjyer nga regjimi  cariste.
Partitë populiste dhe Social  Revolucionare u larguan nga teoria origjinale Marksite duke adoptuar  taktika të dhunëshme. Kur ideologjitë e tyre dështuan, ata kryen një  numër  vrasjesh politike dhe veprime të tjera të dhunshme. Partia Social  Demokrate ndiqte interpretimin Plekhanov te marksizmit e cila theksonte  se si kapitalizmi duke shtypur proletariatin, vetëdija klasë do të  dilte. Proletaret do të kuptojnë se ata ishin të shtypur dhe të  pafavorizuar.
Një revolucion, i kryesuar nga anëtarët e  klasës punëtore te pakënaqur, do të luhet. Kapitalizmi do të jetë  rrëzuar. Qeveria do të zëvendësohet nga një shoqëri socialiste, ku  klasat dhe prona private u shfuqizua dhe të gjithë qytetarët do të jenë  të barabartë.
Vladimir Ilyich Ulyanov, i njohur më  vonë si Lenini, ishte anëtar i partisë Social Demokrate dhe një  bashkëpunëtor i Plekhanov. Lenini besonte se përshtatja Plekhanov i  marksizmit ishte shumë teorik për Rusinë.
Lenini dhe Plekhanov rane dakord mbi  natyrën e revolucionit në Rusi. Plekhanov besonte se gjendja e  proletariatit duhet të përmirësohet nga reforma politike. Lenini ishte i  zhgënjyer me procesin politik dhe besonte se revolucioni duhej të  nxitur nga një grup i vogël, të përkushtuar te inteligjencies. Kjo  mosmarrëveshje, veprimi kundrejt reformave, çoi në një ndarje brenda  partisë Social Demokrate në vitin 1903. Partia u nda në Mensheviks,  atyre që i pasuan ideologjinë Plekhanov, dhe bolshevikët, ata që e  ndoqën ideologjinë e Leninit.
Teoritë e Karl Marksi ishin në qendër të  ideologjisë së  partisë së bolshevikëve të Leninit dhe kishte një rol  kyç për të luajtur në revolucionin 1917 dhe themelimin e shtetit rus  komunist. Teoria e klasave dhe e luftës klasore, pati si  përfaqësuesin  më te rëndsishëm Karl Marksin. Sipas kësaj teorie shoqëria njërzore  ndahet në klasa, dhe në ç’do shoqëri të caktuar kemi nga dy klasë  kryesore: skllavopronarët dhe sklleverit, feudalet dhe bujkrobërit,  borgjezin dhe proletorijatin. raporti ndaj mjekve të prodhimit përbën  bazen e kësaj ndarje në klasa.
FILOZOFIA MARKSISTE
Nocioni i punës është i domosdoshëm në  ideologjinë Marksiste. Marksi argumentonte se është natyra njerëzore që  çon në transformimin e natyrës dhe ai e quante këtë proces transformimi  "punë“; ndersa kapacitetin për të transformuar natyrën "fuqi punëtore”.  Sipas Marksit, ky është një kapacitet natyror i aktivitetit fizik, por  është shumë i lidhur me mendjen njerëzore dhe imagjinatën. Karl Marksi  trashëgoi dialektikën Hegeliane dhe bashkë me të mosbesimin e nocionit  të pandryshueshmërisë së natyrës njerëzore. Disa here marksistët  shprehin qëndrimet e tyre duke krahasuar "natyrën" me "historinë".Disa  herë ata përdorin frazën "ekzistenca vjen përpara ndërgjegjes".
Argumenti në të dyja rastet është se, ajo çfarë është një person caktohet nga ku dhe kur është ai.
Konteksti social merr precedencë mbi çdo  sjellje tjetër të lindur, me fjalë të tjera, një nga vlerat më të mëdha  të natyrës njerëzore është përshtatshmëria. Marksi nuk besonte se të  gjithë njerëzit funksiononin njëlloj ose që funksioni i dikujt ishte  tërësisht individual dhe personal. Ai argumentonte se puna është një  aktivitet social dhe konditat e format nën të cilat njerëzit punojnë,  vendosen nga gjëndja sociale dhe ndryshojnë me kalimin e kohës.
Analiza e Marksit mbi historinë i ka  themelet në ndryshimin midis mjeteve dhe forcës së prodhimit. Pra në  praktikë gjëra si toka, resurset natyrore, teknologjia të cilat janë të  rëndësishme dhe të nevojshme në prodhimin e të mirave materiale dhe te  lidhjeve që krijohen gjatë prodhimit. Me fjalë të tjera marrëdhëniet  sociale dhe teknike në të cilat njerëzit hyjnë gjatë kohës që përdorin  këto mjete prodhimi. Të gjitha së bashku këto krijojnë modelin e  prodhimit; Marksi vërente se në çdo shoqëri modeli i prodhimit ndryshon  dhe shoqëritë Evropiane për shembull kishin ndryshuar nga një model  feudal prodhimi në një model kapitalist.
Marksi besonte se modelet e prodhimit  ndryshonin më shpejt se lidhjet që krijoheshin gjatë prodhimit (për  shembull, ne zhvillojmë një teknologji të re si interneti dhe më pas  krijojmë ligje dhe rregulla për rregullimin e kësaj tenologjie). Sipas  Marksit lidhja midis bazës (ekonomike) dhe superstruktures (sociale)  është një nga arsyet më të mëdha të konflikteve sociale. Marksi me  "lidhjet sociale të prodhimit" nuk kuptonte vetëm lidhje midis  individëve por edhe midis grupeve apo klasave të ndryshme.
Nga ana shkencore dhe materialiste,  Marksi nuk cilësonte klasat si subjektive (me fjalë të tjera grupë me  njerëz që në mënyrë të ndërgjegjshme identifikohen me njëri tjetrin).   Ai mundohej ti klasifikonte klasat me argumenta dhe kritere objektive,  si për shembull mundësia e tyre për të aksesuar në burime të ndryshme  (pasuria për shembull). Sipas Marksit klasat e ndryshme kanë interesa  kundërshtues, kjo një tjetër arsye në zhvillimin e konflikteve të mëdha  sociale.
Marksi ishte shume i shqetësuar për  mënyrën se si njerëzit e harronin vlerën e burimin të tyre më thelbësor,  fuqinë punëtore. Marksi zhvilloi një koncept më materialist.
Ai i përshkruante komoditetet, gjërat që  njerëzit prodhonin, sikur ato kishin një jetë të tyren të cilës  njerëzit kishin vështirësi për t'ju përshtatur. Në kapitalizëm, lidhjet  sociale të prodhimit, si ato midis punëtorëve ose midis punëtorëve dhe  kapitalistëve, rregullohen nëpërmjet komoditeteve të cilat shiten dhe  blihen në treg, duke përfshirë këtu punë
Marksi dhe Engelsi mendonin se kontrolli  që njëra klasë kishte mbi modelin e prodhimit, nuk kishte të bënte  vetëm me prodhimin e ushqimeve apo të mirave materiale por edhe me  prodhimin e ideve (kjo është edhe arsyeja përse disa pjesëtarë të një  klase të nënshtruar mund të kenë ide dhe besime që shkojnë kundër  interesave të tyre).
Për shembull, edhe pse ideja se  makineritë që njerëzit prodhojnë janë më produktive se vetë njerëzit që i  prodhojnë ato, është absurde, ajo reflekton faktin që njerëzit nën  kapitalizëm çidentifikohen me fuqinë e tyre punëtore. Një tjetër  shembull i lidhur me fenë marrë nga "Kontribut Kritikës së Filozofisë të  Drejtë te Hegelit":
"Vuajtjet për arsye të feve janë  njëkohësisht shprehja e vuajtjeve të vërteta dhe një protestë kundër  vuajtjeve të vërteta. Feja është psherëtima e një krijese të shtypur,  zemra e një bote pa zemër, shpirti i një kondite të pashpirt. Është  opiumi i njerëzve.“
KAPITALI
‘‘Qëllimi kryesor i kësaj vepre është që  të nxjeri lakuriq ligjin ekonomik të lëvizjes së shoqërisë moderne’’  (d.m.th. të shoqërisë borgjeze, kapitaliste), thotë Marks te parathënia  e Kapitalit. Shqyrtimi i marëdhënieve në prodhim në një shoqërie të  dhënë, një shoqëri e përcaktuar historikisht, në gjenezën, zhvillimin  dhe rënien e tyre - kjo është përmbajtja e doktrinës ekonomike të  Marks-it. Në shoqërinë kapitaliste është pikërisht prodhimi i mallrave  që dominon, kështu që analiza e Marks-it fillon me analizën e mallit.
VLERA
Malli, në radhë të parë, është një send  që plotëson një kërkesë njerëzore ; në radhë të dytë është një send që  mund të shkëmbehet me diçka tjetër. Përdoshmëria e një sendi e bën atë  një vlerë-përdorimi. Vlera-shkëmbimit (ose thjesht vlera) në radhë të  parë shfaqet si raporti, proporcioni, me të cilën një numër i caktuar  vlerash-përdorimi të një lloji mund të shkëmbehen me një numër të  caktuar vlerash përdorimi të një lloji tjetër.
Eksperienca e përditshme na tregon që me  miliona shkëmbime të tilla venë përballë njëra-tjetrës lloj-lloj  vlerash-përdorimi (qoftë edhe ato që nuk kanë asgjë të përbashkët dhe  nuk mund të krahasohen me njëra-tjetrën). Ç’gjë të përbashkët kanë këto  sende të shumëllojshme, të cilët në mënyrë konstante vihen përballe  njëri-tjetrit në një sistem të dhënë marrëdhëniesh shoqërore ? Çfarë ata  kanë të përbashkët është se ata janë prodhime të punës. Kështu që gjatë  procesit të shkëmbimit të prodhimeve, procese prodhimi krejtësisht pa  lidhje vihen përballe njeri-tjetrit.
Prodhimi i mallrave është një sistem  marrëdhëniesh shoqërore ku prodhuesiet individuale prodhojnë prodhime te  ndryshme (ndarja shoqërore e punës); dhe ku te tera prodhimet vihen  përballe njëri-tjetrit në procesin e shkëmbimit.
Rrjedhimisht, çfarë të gjitha mallrat  kanë të përbashkët nuk është puna konkrete e shpenzuar ne një degë të  caktuar të prodhimit, jo puna e një lloji te veçantw, por puna njerëzore  abstrakte (d.m.th. puna njerëzore në tërësi).
Tërësia e fuqisë punëtore e një shoqërie  të dhëne, e përfaqësuar nepermjet teresise së vlerës të tere mallrave,  është po e njëjta fuqi-punëtore njerëzore : me miliona akte shkëmbimi e  provojnë këtë fakt. Kështu që çdo mall i veçante përfaqëson vetëm një  pjese të kohës së punës shoqërisht të nevojshme. Shkalla e vlerës  përcaktohet nga sasia e punës shoqërisht e nevojshme ; ose e thëne  ndryshe, nga koha e punës shoqërisht e nevojshme për prodhimin e një  malli të caktuar, të një vlere-përdorimi të caktuar.
Vlera është një marrëdhënie mes dy  personave, veçse një marrëdhënie e fshehur si një marrëdhënies mes  sendesh. Vlera mund te kuptohet vetëm po ta konsiderojmë atë nga  pikëpamja e sistemit te marrëdhënieve shoqërore ne prodhim te një  formacioni të caktuar historik të shoqërisë; marrëdhënie për më tepër,  që shfaqen në fenomenin masiv te shkëmbimit (një fenomen që perseritet  me miliona here). ‘‘Si vlera, të gjitha mallrat janë veçse masa te  caktuara qe fshehin kohen e punës.’’
MBIVLERA
Në një fazë të caktuar zhvillimi i  prodhimit të mallrave paraja shndërrohet në kapital. Formala e  qarkullimit të mallrave është M-P-M (mall-para-mall), d.m.th. shitja e  një malli bëhet me qëllim për të blerë një mall tjetër. Përkundrazi,  formula e përgjithshme e kapitalit është P-M-P, d.m.th. blerja bëhet me  qëllim për të shitur (me fitim). Marx e quan rritjen e vlerës origjinale  të parave mbivlerë.
Kjo ‘‘rritje’’ e parave gjatë qarkullimit kapitalist është e mirënjohur.
Është kjo ‘‘rritje’’ që e shndërron  paranë në kapital, d.m.th. në një marrëdhënie sociale prodhimi speciale  (e përcaktuar historikisht).
Mbivlera nuk mund të lindi nga  qarkullimi i mallrave, sepse tek ky i fundit ndodh vetëm shkëmbimi i  ekuivalenteve; nuk mund të lindi nga një rritje e cmimeve, sepse në këtë  rast të humburit dhe fitimtarët mes shitësve dhe blerësve do të  ekuilibronin njëri-tjetrin, ndërsa cfarë kemi këtu nuk është një fenomen  i shkëputur, por një fenomen masiv, mesatar, social. Me qëllim që të  gjenerojë mbivlerë i zoti i parave ‘‘duhet të gjejë në treg një mall,  vlera-e-përdorimit e të cilit zotëron vetinë e vecantë e të qenit një  burim vlere’’ – një mall procesi i konsumit i të cilit është  njëkohësisht edhe një process krijimi vlere.
Dhe një mall i tillë ekziston:
Është fuqia-punëtore njerëzore.
Konsumimi i saj është punë, dhe puna krijon vlerë.
Zotëruesi i parave e blen fuqinë  punëtore me vlerën e saj, e cila po ashtu si vlera e cdo malli tjetër,  përcaktohet nga koha e punës shoqërisht e nevojshme për prodhimin e  vetvetes (d.m.th. kostoja për të mbajtur gjallë punëtorin dhe familjen e  tij). Pasi e ka blerë fuqinë puntore, zotëruesi i parave zotëron të  drejtën ta përdori atë, d.m.th. ta vejë në punë gjatë tërë ditës  për 12  orë le të themi.
Gjatë 6 orëve të para (koha e  ‘‘nevojshme’’ e punës) punëtori krijon aq prodhime sa mjaftojnë për të  mbuluar koston e mbajtjes së frymës gjallë; dhe gjatë 6 orëve të tjera  (koha e ‘‘mbi’’-punës), ai krijon mbiprodhim ose mbivlerë- të cilën  kapitalisti nuk e paguan.
Prandaj, po ta shikojmë kapitalin nga  këndvështrimi i procesit të prodhimit, dy pjesë duhen dalluar: kapitali  konstant, i shpenzuar për të mbuluar mjetet e prodhimit (makineri,  vegla, lëndë e parë), vlera e të cilëve, pa asnjë ndryshim i  transferohet (menjeherë ose pjesë pas pjesë) prodhimit përfundimtar;  kapitali variabël i shpenzuar për të mbuluar fuqinë punëtore. Vlera e  këtij të fundit nuk është e pandryshueshme, por rritet gjatë procesit të  punës, duke krijuar mbivlerë.
Prandaj, për të gjetur shkallën e  shfrytëzimit të fuqisë punëtore nga kapitali, mbivlera duhet krahasur jo  me tërë kapitalin, por vetëm me kapitalin variabël.
P.sh. në shembullin e mësipërm, norma e mbivlerës, sic e quan Marx këtë proporcion, është 6:6, ose 100%.
Marksi argumentonte se humbja e vlerës së punës njerëzore është cilësia kryesore e kapitalizmit.
Përpara kapitalizmit, në Evropë kishte  tregje ku njerëzit blinin dhe shisnin shërbime apo prodhime. Sipas  Marksit modeli kapitalist i prodhimit në Evrope filloi të zhvillohej kur  vetë puna u kthye në një komditet/shërbim - kur fshatarët filluan të  shisnin fuqinë e tyre punëtore, kjo, një levizje e detyruar për arsye se  ata nuk kishin më as mjetet as tokën për të prodhuar. Njerëzit shesin  fuqinë e tyre punëtore duke pranuar kompensim në të ardhmen për çdo punë  që ata kryejnë në një diapazon të caktuar kohor (pra ata nuk shesin  prodhimin e punës së tyre bor kapacitetin/aftësine e tyre për të  punuar). Në këmbim të aftësisë së tyre ato marrin para, çka i lejon të  mbijetojnë.
Ato të cilët janë të detyruar të shesin  fuqinë dhe aftësine e tyre për të punuar janë "proletarët". Ato të cilët  e blejnë këtë fuqi punëtore, zakonisht pronarë tokash dhe teknologjie,  janë "kapitalistë" ose "borgjezë". Marksi e konsideronte këtë si një  përshkrim tërësisht objektiv të kapitalizmit. Proletariati  pashamngshmërisht është shumë më i madh se borgjezia. Marksi bëntë  dallim midis kapitalistëve industrialë dhe kapitalistëve tregtarë.   Tregtarët blejnë të mira materiale në një vënd dhe i shesin dikut  tjetër; më saktësisht i blejnë në një treg dhe i shesin në një treg  tjetër. Meqë ligjet e ofertës dhe kërkesës janë aktive, shpeshherë ka  ndryshim midis çmimit të diçkaje nga një treg në tjetrin. Tregtarët pra  mundohen të kapin ndryshimin midis dy tregjeve për të përfituar.
Nga ana tjetër kapitalistët industrialë  përfitojnë nga ndryshimi midis tregut të fuqisë punëtore dhe tregut të  çfarëdo prodhimi që kjo fuqi punëtore prodhon.  Marksi vuri re se në çdo  industri të sukseshme çmimet për njësi të inputit janë më të ulëta se  çmimet për njësi të outputit.
Marksi e quajti këtë diferencë  "mbiprodhim" dhe argumentonte se ky mbivlerësim e kishte burimin tek  "mbi-punimi". "Midis shoqërive kapitaliste dhe komunistë ekziston një  periudhe transofrmimesh revolucionare nga e para tek e dyta.  Me këtë  ide korrespondon edhe një periudhë tranzicioni politik gjatë së cilës  qeveria nuk mund të jetë asgjë tjetër përveç se një diktaturë  revolucionare e proletariatit."
Shkolla Marksiste
Kjo teori lidhet me Karl Marksin dhe  filozofinë e tij. Marksizmi në aspektin ndërkombëtar lidhet me  imperializimin. Në analizën e MN tenton të bëjë një analizë globale dhe  ndryshe nga teoritë e tjera, marksizmi injoron rastet e vecuara. Teoria e  Karl Marksit ka frymëzuar udhëheqës politikë si socialdemokraten  Roza  Luxemburg.
Bashkimi Sovjetik është një nga shtetet  protagonist të kësaj teorie. Por marksizmi si teori është e lidhur me  disa koncepte mbi sistemin e Marrëdhenieve ndërkombëtare, sidomos me  analizën për sistemin imperialist. Marksizmi ashtu si dhe shkolla  realiste tenton të bëjë një analizë globale, tërësore dhe injoron rastet  e veçanta. Ndryshim tjetër i teorisë marksiste në krahasim me dy  teoritë  e tjera është prioriteti absolut për problemet ekonomike.  Sistemin kapitalist e vë në qëndër dhe në këtë mënyrë bën ndarjen e  botës në : qëndër dhe periferi. Neomarksistët mendonin se kapitalizimi  është fuqi sunduese në rang botëror. Dallimet  e marksizmit me dy  shkollat e tjera: Për marksizmimin elementi bazë i një shteti është  klasa shoqërore me pozitën e saj të caktuar në një skemë , ku qendra  sundon në periferi. Studimet që realizohen nga marksizmi shikohen nën  dritën e varësisë, sundimi me pasojat e tij, kolonializmi, sistemet e  varësisë.
Marksi nuk është marrë posacërisht me  Marërdheniet Ndërkombëtare,por hodhi bazat e kësaj filozofie politike  dhe tentonte që teorinë e tij ta  shtrinte në të gjithë botën. Këto janë  rrymat bashkëkohore që lëvrohen ende dhe ndiqen në disa qarqe  akademike. Elementët e teorisë marksiste:
Trashëgimni e përbashkët
Marksizmi si teori e përbërë nga shumë  rryma. Marksizmi si një studim tërësor dhe ekonomicist( karakteri  ekonomik I saj). Trashëgimnia e përbashkët në vetvete ndahet në :
Lufta e klasave, sistemi kapitalist si sistem shfrytëzues sundues, politika i nënshtrohet ekonomise.
Lufta e Klasave- Sipas marksistëve  historia e njërëzimit është luftë klasash, të pasurit shtypin të  varfërit, pra flitet për përplasje sociale klasash.
Për marksistët dy janë klasat kryesore : Proletariati dhe Borgjezia.
Ky lloj dualizimi është në qëndër të  vëmëndjes së Marksit. Ata që e studiuan më pas këtë teori e panë botën  të ndarë mes qëndrës dhe periferisë. Shembuj vendet që ishin koloni e  vendeve të BE-së. Këtu gjen frymëzim teoria e Marrëdhënieve  Ndërkombëtare , sistemi global, pra lufta  e klasave zbatohet në të  gjithë botën. Sistemi kapitalist- Origjina  e konflikteve mes  Proletariatit dhe Borgjezisë gjendet në mënyrën e prodhimit dhe punën me  mëditje.
Ky raport lidhet me varësinë,  shfrytëzimin. Thelbi I teorisë së Marksit është mbivlera-puna e  papaguar. Në këtë mënyrë edhe në pikëpmjen ndërkombëtare, kjo bazë  replikash ekziston edhe në Marërdhëniet Ndërkombëtare. Të pasurit  shfrytëzojnë krahun e lirë të punës në vendet e varfëra. Politika që i  nënshtrohet ekonomisë:
Nga pikëmapja e strukturimit të prodhimit marksizmi dallon në:
1- Infrastrukturë ( mënyra e prodhimit)
2-Superstruktura (institucionet  politico-juridike) -  me kete pikepamje lidhet teoria se klasat sunduese  sigurojnë vazhdimësinë e tyre dhe shtetet kthehen në një makinë  shtypëse që mund të evoluohen vëtëm përmes një revulucioni proletar. Kjo  teori gjeti zbatim në Brazil, Amerikën Latine. Sipas tij kapitalizmi  është ekspansionist, kapitalizëm financiar që eksportohej jashtë dhe  përmes kolonializmit realizohej shperndarja e kësaj pasurie jashtë.  Marksi mbronte idenë e bashkëpunimit të punëtorëve në rang botëror.  Ndërsa Lenini mendonte se zhvillimi I kapitalizmit tregonte se nuk ka  harmoni në rang ndërkombëtar mes interesave të proletariatit dhe  boregjezisë. Borgjezët e vendeve të qendrës sipas Leninit përdorin  proletariatin e vendeve të periferisë duke nxjerrë përfitime për  përjetësim. Teoria e varësisë-Gjeti zbatim në vitet 60, në vendet e  Amerikës Latine, ku diferencat sociale ishin të ndjeshme.
Këtu hasim ndryshimet mes proletariatit  urban dhe atij rural dhe ndarjen ndërkombëtare të punës, e njohur si  ndarja e disa vendeve të specializuara për prodhimin e një produkti.   Kjo teori lidhet me shtetëzimin që është bërë në Kili, Kubë. Udhëheqësit  e ketyre vendeve aplikuan këtë teori për të mbushur vakumin në vëndet  kapitaliste.Ideja  e tyre mbështetet në specializimin ndërkombëtar të  prodhimeve. Marksizmi si metodë e studimit tërësor dhe ekonomik, ku  ekonomia ka një rol dominues.-Koncepti i klasave shoqërore është një  koncept shumë i përgjithshëm, klasat janë fikse.nKjo qasje është  kritikuar nga sociologët.
Njëri prej tyre është dhe Rajmond Aron.  Kritikët e këtij koncepti theksojnë faktin se këto klasa nuk janë  komplekse. Aty mund të dallojmë shumë shtresa, grupe shoqërore. Kritika  kryesore për teorinë e Marksit lidhet me karakterin e  saj europianist,  pra kjo teori aplikohet vetem ne Europë dhe jo jashtë saj.
Studiuesit bien dakord që në një   shoqëri jo perendimore sundon modeli i shtetit neopatrimonial, ku  pasuria nuk zotërohej nga kapitalizmi, por nga klane, grupe të ndryshme  me lidhje të ngushta mes tyre, karakteristikë e vendeve arabe dhe për  pasojë në këto vende kemi proletariat të dobët.
Karakteri ekonomik i teorisë marksiste
Kjo duket në analizat që i bëhën  fenomenit të Imperializimit, vepra e Leninit. Studime të cështjeve  ndërkombëtare për imperializmin tregojnë se Imperializmi nuk është vetëm  fenomen ekonomik, por është edhe një fenomen politik prestigji.
Cfarë mbetet sot nga analiza marksiste ?
Përgjithësisht duhet pranuar se  prestigji I kësaj teorie është dobësuar. Kjo teori humbi terren në vitet  ’80 , kur vendet e Botës së tretë filluan ta braktisnin pasi  parashikimet e saj nuk u realizuan sidmos me rënien e komunizmit në  vendet e Lindjes. Por marksizmi është një metodë shumë skematike që ka  patur ndikim shumë të madh në MN dhe vazhdon të ruajë reputacion në  rrymat që shërbejnë për të konfrontuar vende të ndryshme mes tyre. Kjo  rrymë vazhdon të jetë ndikuese në Kinë, por edhe në vende të tjera.  Pas  viteve ‘90 ka një tendencë për Neomarksizmin, një rrymë që  frymëzon  grupet antiglobaliste. Pavarësisht nga këto të meta , Neomarksizmi  ekziston ende në qarqe të caktuara, si në Kinë, e cila po shndërrohet në  një superfuqi botërore  e prodhimit, por edhe në vendet e Perendimit,  ku ka përpjekje për të shmangur pabarazitë në zhvillimet tregtare. Pas  viteve ’90 ka një tendencë për ringjalljen e teorive të studimit të  Marrëdhënieve Ndërkombëtare. Kissinger e sjell këtë tek vepra e tij “ A  ka nevojë Amerika për një politikë të jashtme ?”






 
 
 
 
.jpg) 
.jpg) 
 
 5:56:00 AM
5:56:00 AM

+of+A9.jpg)



 
 
 
 
 
 
 
 
