IBRA SERVIS

IBRA SERVIS
KOMPIUTER - LAPTOP - SMARTFON - TABLET

Popular Posts

Mbarimi i marteses
Nje martese e lidhur ne perputhje me kerkesat e ligjit ndonese eshte ne thelb nje marreveshje pa kushte dhe pa afat ka fillimin dhe fundin e vete .Tre shkaqe qe mbaron martese 1 vdekja e njerit bashkshort 2shpallja i vdekur me vendim gjykate 3 zgjidhja e marteses Vdekja dhe shpallja i vdekur \vdekja e njerit bashkshort Vdekja e njerit bashkshort eshte tipike per mbarimin e martese ,nuk behet kerkese ne gjykate dhe nuk duhet nje vendim gjygjesor .Pasojat per te mbijetuarin 1 bashkshorti pasjetues merr statusin liberum 2 per te pasjetuarin ekzistojne pengesa per lidhjen martese vjehrri me nusen .3mbaron bashkesia ligjore dhe si rregull dhe regjimi pasuror .nis procesi i pjestimit .4lind e drejta bashkshortit pasjetues per te trasheguar .
Mbarimi i marteses pjesa 2 5 bashkshorti pasjetues ka te drejte te mbaje mbiemrin qe ka marre nga martesa .6 kur vdekja eshte shkaktuar nga aksident bashkshorti bashkjetues kerkon te demshperblehet per humbjen pasurore .7 e drejta per pension familjare .personat qe jane ne ngarkim te personit qe vdes i cili kishte kushte per perfitimin e nje lloj pensioni kane te drejte te marrin pension familjar .bashkshorti pasjetues e perfiton nqs eshte mbajtes i nje femije qe ishte ne ngarkim te te vdekurit deri ne modhen 8 vjecare .bashkshorti pasjetues humbet te drejten per pension nqs martore .8 e drejta e pageses per vdekje .kjo pagese i jepet personit te siguruar ose nje pensionasti ne rast vdekjeje tenje anetari te familjes qe ai ka ne ngarkim .pagesa per vdekje eshte e barabarte me nje muaj pension .ne rastin kur bashkshorti qe eshte shpallur i vdekur del gjalle martesa e mbaruar per shkak vdekjen del e pavlefshme .
Dallimi ndermjet mbarimit te marteses dhe me zgjidhje martese dhe pavlefshmerise 1 pavlefshmeria e lidh fundin ee lidhjes se marteses me nje shkak qe i referohet castit te lidhjes se marteses pra celebrimit .ndersa ne rastin e zgjidhjes lidhja merr fund per shkaqe te mevonshme pra nga kriza e prodhuar nga raporti .2 pavlefshmeria godet aktin e marteses dhe ne kete menyre ka efekte prapavepruese qe do tee thote qe me te goditet themeli i institutit ,ndersa zgjidhja i jep fund marredhenies martesore dhe pushon ne kete menyre efektet e marteses se vlefshme .3 pavlefshmeria nuk le me vend per zgjidhje martese ndersa e kunderta nuk qendron ,nje martese e zgjidhur mund te goditet ne pavlefshmeri .
Zgjidhja e martesesKur mund te ngrihet nje kerkese padie ,nuk ka kufizime kohe peer tu ligjitimuar aktivisht per te kerkuar ne rruge gjyqesore zgjidhjen e marteses ,pra duhet te vertetohet qe nje marredhenia e bashkshorteve ka prodhuar dhe po kalon nje krize te tille qe e ben te padurueshme jetesen ne cift .2 kush legjitimohet aktivisht dhe pasivisht ne procesin gjyqsor per zgjidhjen e marteses ,njeri bashkshort merr rolin e paditesit dhe tjetri te te paditurit .ka raste kur njeri nga te dy nuk ka zotesi juridike per te vepruar dhe ka kujdestar ,dhe padia mund te ngrihet nga kujdestari ..kur njeri nga bashkshortet eshte po vuan nje denim te rende e drejta per ngritjen e padise ushtrohet nga kujdestari .
RAstet e zgjidhjes se marteses 1 zgjidhja e marteses me pelqeim reciprok te te bashkshorteve .bashkshortet jane te ndergjegjesuar qe te dy per zgjidhjen e marteses .ne kete menyre ata mund ti drejtohen gjykates me kerkese per zgjidhjene marteses dhe me projekt marreveshje mbi menyren e rregullimit te pasojave .pra marr dhe kerkesa duhet te paraqiten sebashku .procesi i gjykimit kalon ne disa faza .se pari :gjykata duhet te krijoje binde e brendshme qe qe jemi perpara rastit te zgjidhjes se marteses me pelqim reciprok .se dyti gjykata verifico pastertine e vullneteve permes degjimit aktiv te bashkshorteve vec e vec . se treti gjykata kalon ne nje hap te rendesishem degjimin bashkarisht te bashkshorteve .se katerti :nese eshte rasti gjykata therret perfaqesuesit ligjore te bashkshorteve .ne rast se gjykata konstaton se marreveshja nuk ploteson kushtet pezzullo gjykimin 3 muaj .edhe pas 3 muajve nuk kane bere rregullime rrezon kerkesen per zgjidhje .cfare duhet te permbaje marreveshja :1lenien per rritje dhe edukim te femijeve dhe marredheniea me prendi tjeter 2 te ardhura te nevojshme per rritjen 3 .kontributin e secilit bashkshort ne favor te atij nevojtar . Zgjidhja e marteses per nderprerje te jetesees se perbashket .Institutit te marteses i eshte cenuar nje elemt i rendesishem si jetesa e perbashket .kf e njeh kete mundesi bashkshorteve per zgjidhjen e marteses nese cifti jeton faktikisht i ndare qe prej 3 vjetesh .rastet e ndarjes jane te tilla qe cifti nuk jeton si burre e grua me shume se tre vjet edhe pse jeton ne te njejten ndertese .mjeti juridik qe perdor bashkshorti eshte kerkese padia .legjitimohet aktivisht vetem bashkshorti qe pretendon se bashkshorti tjeter ka nderprere jeten bashkarisht .bashkshorti i paditur ka te drejte te paraqese kunderpadi .ai e kundershton kerkesen e te eparit me kete padi .nese eshte rasti gjykata mund te rrezoje padinee dhe te pranoje kunderpadine duke zgjidhur martesen .kur behet kerkese padia percaktohet dhe menyra e zbatimit te detyrimevee te mundshme kundrejt femijeve dhe bashkshortit tjeter .gjate procesit mund te dale qe nderprerja eshte bere per shkaqe ekonomike ne dobi te familjes .ath gjykata mund ta rrezojee kete padi per zgjidhje .padia mund te ringrihet per te njejtat shakaqe nese ekzistojne rrethana te tjera .
Zgjidhja e marteses me kerkesen e njerit bashkshort .jemi perpara kesaj menyre kur njeri nga bashkshortet provon perpara gjykates se jetesa e perbashket eshte bere e pamundur dhe martesa ka humbur qellimet e saj per personin padite ose per te dy .shkaqet e zgjidhjes 1 grindjet e vazhdueshme .eshte shume e rendesishme qe gjykata te mbaje parasysh karakterin vazhdues te ketyre grindjeve .2 keqtrajtimi . ka te beje me dhunen e ushtruar e cila mund te jete e te e gjitha formave fizizke seksuale ekonomike ,psikologjike .3 fyen rende .fjalet e ulta fyrese ne prani ose jo te te tjereve bejene qe bashkshorti te jete prekur ne seder .4 shkelja e besnikerise bashkshortore cka buron nga karakteri monogam i saj .partneret ndajne jo vetem jeten seksuale por i qendrojne besnike njeri tetri ne shume plane .5 semundje mendore e pasherueshme ,semundje qe rezulton nga shkenca si e pasherueshme. 6 denim i rende penal .7shkelja ne menyre te perseritur te detyrimeve qe rrjedhin nga martesa .
Vecorite e zgjidjes se procesit te martese 1 perpjekjet per pajtim .gjykata cakton nje seance pajtimi ku duhet te paraqiten te 2 bashkshortet .kur arrihet pajtimi mbahet procesver dhe gjykimi pushohet per kete shkak 2 pezullimi i gjykimit kur kekohet nga gruaja shtatezene dhe jo me shume se 1 vit .3fajesia eshte nje ceshtje e munguar .4 bashkimi i kerkimeve te tjera detyrimi per ushqimin .5 masat e perkoheshme .pala e interesuar kekon vete per marrjen e masave te parakohshme .Pasojat e zgjidhjes se marteses 1 rifitimi i statusit leberum 2 e drejta e perdorimit te mbiemrit 3 ndalesa per martese per shkak te lidhjes afinitive 4 pasojat pasurore –detyrimet e kuntributit kompesues .-caktohet masa e detyrimit merret parasysh modha gjendja e ish bashkshorteve .pasurine ,koha qe shpenzojne per edukimin e femijeve .Pasojat e zgjidhjes se marteses per femijet 1 menyra e ushtrimit te pergjegjesise prinderore 2 te drejten e vizites ,te mbikqyerjes ,te animi ,te imformimi , dhe konsultimit qe ne fakt realizon maredhenien prind femije .3 te besuarit te femijes njerit bashkshort .4 masen e kontributit per permbushjen e detyrimit per ushqim ndaj femijes .
funnksionet e familjes .familja eshte themelore dhe natyrore e shoqerise .1 vendosja e lidhjeve emozionale midis bashkshorteve dhe gjithe anetarve te tjere .2 familja ka funksion ekonomik 3.funksioni i marredhenieve seksuale dhe riprodhuese ndermjet bashkshorteve .martesa dhe bashkjetesa jane rruget e ligjesimit te marrdhenieve seksuale .4 familja te jep nje emer dhe nje status moral dhe juridik .5.shoqerizimi dhe edukime i femijeve si edhe i prinderve .ka nje interaktivitet dhe perfitim ose kampesim te perkushtuarit te anetarve te familjes .6 .familja ka dhe funksione mbrojtese dhe te kujdesit baze .7.shkembimi i te mirave dhe i sherbimeve eshte nje funksion qe rrit qendrueshmerine e familjes . Burimet dhe parimet e se drejtes familjare 1 kushtetuta e rep se shqiperise 2.marreveshjet nderkombetare te ratifikuara 3kodi i familjes 4 burime te tjera ose ligje te tjera te rendesishme dhe te lidhura me te drejten familjare .5 .aktete normative te keshillit te ministrave .6 .vendimet njesuese te gjykates se larte dhe vendimet e gjykates europiane te te drejtave te njeriut (strasburg )
Martesa dhe vecori te saj Martesa si nje bashkesi ligjore mbeshtetet ne barazine morale dhe juridike te bashkshorteve ne ndjenjej e dashurise ,respektit dhe mirekuptimit reciprok si baze e unitetit ne familje .1 martesa nuk njeh kushte dhe afate .nuk eshte marreveshje me kusht 2 martesa si akt ka karate tipik ,vete ligji e permbajtja e aktit .3 martesa ka karate formal –civil ,legjislacioni yne njeh vetem martesen civile dhe jo ate ne kishe .4.martesa ka karate personal si raport .5 martesa ka karate jo pronesar amartesa eshte bashkim monogam e cila lidhet vetem midis nje burri dhe nje gruaje .b.martesa eshte bashkim heteroseksual ,c.martesa nenkupton nje bashkim te lire dhe vullnetar d.martesa nuk ka afat .e.martesa eshte bashkim midis personave te moshes se caktuar f.martesa eshte bashkim qe realizohet perpara nepunesit te gjendjes civile .g.martesa si bashkesi morale shpirterore dhe materiale .
Kushtet thelbesore per lidhje te marteses .1zotesia per te vepruar .si kushte per martese quhen ato elemente mungesa e te cileve ben qe martesa te jete e pavlefshme .1.Mosha per martese ,mosha 18 vjec konsiderohet si mosha dysheme e tolerueshme per lidhjen e marteses .perjashtimi nga mosha .gjykata ka pushtet ne dhenien e lejes per lidhjen e marteses per shkaqe me rendesi ,nje situate e tille mund te ishte shtatzania .investimi i gjykates ne nje situate te tille behet prej vete bashkshorteve ..gjykata duhet te hetoje lidhur me 1 pjekurine qe duhet te perfshijne gjithe pjekurine e subjektit .2 rendesine e motivit .3 bazueshmerine e motivit .deri ne cmoshe mund te lejoje gjykata lidhjen e marteses .gjykata duhet te beje shume kujdes para se te lejoje lidhjen e marteses deri ne moshen 16 vjec .martesa mund te lidhet edhe pa pelqimin e prinderve .Pelqimi i lire per martese i bashkshorteve te ardhshem .pra pelqimi i lire eshte standart i cili ndonese spalle si kusht i rendesishem eshte i pakontrollueshem prej asnje organi tjeter administrativ ose gjyqsor publik ose privat pervec vete bashkshorteve .
Ndalimet per martese 1 mungesa e status liberum do te thote qe ne castin lidhjes se marteses se re njeri ose te dy ekzistues ose nuk jane ne kushtet e gjendjes se lire per nga statusi marital .nuk shkaktohet ndalesa :eshte deklaruar e pavlefshme .2 eshte zgjidhur dhe ka nje vendim per zgjidhjen 3.ka mbaruar per shkak te vdekjes se bashkshortit ose shpalljen e vdekur .b.lidhjet e gjakut .perbejne ndalese per martese lidhjet e gjakut te drejtperdrejt dhe ne vije te terthorte deri ne shkallen e 4 c.lidhjet e krushqise (lidhjet afinitive )perbejne ndalese per martese lidhja midis vjehrrit nuses dhendrit vjehrres .e.marredheniet e kujdestarise .perben ndalese per martese ekzistenca e raporteve te kujdestarise midis bashkshorteve te ardhshme ,kjo ndalese ka karate te perkohshem ,kushtezohet me kohen gjate te ciles vazhdon kujdestaria .f.biresimi perben ndalese per martese ekzzistenca e lidhjes te biresimit .1 ndalimi i marteses midis te biresuarit dhe bashkshortes .2midis biresuesit dhe te biresuesit 3 midis biresuesit dhe bashkshortit 4 midis te biresuarve 5midis te biresuarit dhe femijeve te biresuarve .Format e lidhjes se marteses behet per :te siguroje deshmi per pa\vlefshmerine e marteses ,te realizoje ne regjistrin zyrtar apo dokumentin me shkrim per efekt te proves .martesa lidhet perpara nenpunesit civil sepse martesa qe nuk eshte lidhur publikisht dhe perpara nenpunesit te gjendjes civile eshte e pavlefshme .s4martesa lidhet rregullisht ne zyrat e gjendjes civile ose ne mjedise jashte tyre te caktuara per lidhjen e marteses ne cdo rast ne prani te publikut .
Formalitet paraprake \shpallja e marteses .per realizimin e kesaj duhet te filljoje permes paraqitjes se kerkese perpara nepunesit te gjendjes civile ,dhe kjo behet nga bashkshortet e ardhshem ose nga personi i caktuar nga ata me prokure .kerkesa permea identitetin ,profesionin vendbanim dhe vendqendrim te bashkshorteve .nderprerja e shpalljes nese shpallja nderpritet perpar afatit 10 ditor eshte detyre e nenpunesit qe kete fakt ta permende ne shpalljen e re .nderpritet 1 kur nuk jane plotesuar kerkesat per shalljen 2 ka vend per dyshime per nje martese te lidhur pa pelqim .3 vihen re pengesa ligjore per lidhjen e marteses sipas ligjit 4 .verehen parregullsi ne dokumentet e identitetit te paleve .
Kundershtimi i lidhjes se marteses .kf njeh institutin e kundershtim in te marteses .subjektet qe mund te kundershtojene 1 prinderit e secilit bashkshort 2 ne mungese te prinderve jane paraardhesit e tjere te bashkshorteve .3 ne mungese te prinderve te afermve .4bashkshorti i personit qe do te lidhe martese te re 5.kujdestari nese njeri nga bashkshortet eshte vene nen kujdestari 6.prokurori per shkaqe qe parashikon ne ligj .bashkshortet nuk mund te bejne kundershtim sepse kane bere kerkese .bashkshortet mund te heqein dore ,mjafton mosardhja ne diten e lidhjes se marteses ).arsyet e kundershtimit Mosha ,feja gjendja ekonomike nuk jane arsye ,perbejne shkak per kundershtim vetem ato qe perbejne ndalesa dhe mosplotesim te kushteve per martesen jane te perligjura si situat te kundershtimit te marteses .ku behet kundershtimi perpara nenpunesit te gjendjes civile .cfare permea akti :cilesine qe i jep atij te bej kundershtimin ,vendin ku martesa duhet te lidhet ,shkaqet e kundershtimit ,dispoziten ligjore perkatese ku gjendet ky shkak ,nenpunesi i gjendjes civile duhet te beje shenimin perkates ne regjistrin e marteses me paraqitjes se aktit te kundershtimit ,te beje shenim ee heqjes se kundershtimit ne regjistrin e martesave .E drejta e pezullimi te lidhjes Nese nuk eshte hequr dore nga kundershtimi dhe ceshtja behet objekt shqyrtimi gjygjesor pezullohet lidhja e marteses derisa gjykata te vendose me nje vendim te formes se prere refuzimin e kundershtimit .ky pezullim duhet te kundershtohet brenda 5 diteve nga bashkshortet .refuzimi per te lidhur martese refuzimin per lidhjen e marteses e ben nenpunesi i gjendjes civile i cili ne momente te rendesishme shpallja ,kundershtimi dhe lidhja e ushtron te drejten e monitorimit me shume kujdes
Lidhja e marteses Nenpunesi i gjendjes civile percakton diten kur do lidhet martesa .pervec bashkshorteve te ardhshem dhe nenpunesit te gjendjes civile duhet te jene te pranishem edhe 2 deshmitare .ceremoniali 1 ditene lidhjes nenpunesi verifico dhe nje here dhe bindet per identitetin kete e realizon edhe nepermjet deshmitareve 2 u lexon bashkshorteve te ardhshem nenet ku permbahen te drejtat dhe dytrimet 3merr nga secili bashkshort deklarimin verbal se duan te lidhin martese ,pra pelqimi per lidhjen e marteses .4pas marrjes se pelqimit i shpall burre e grua ne emer te ligjit 5.harton menjehere aktin e marteses i cili nenshkrohet aty per aty nga bashk ,deshmitaret ,dhe vete nenpunesi i gjendjes civile .nenpunesi consumon vepren penale te fallsifikimit nese 1 e shkruan aktin me vone ,pasi jane larguar bashk .2 i merr nenshkrimet ne te bardhe 3 nuk lexon aktin .akti marteses permabn 1,zyren e gjendjes civile ne te cilen kryhet akti i marteses dhe nenpunesin perkates 2.daten dhe oren e mbajtjes se aktit te marteses 3.identitetin ,numrin e identifikimit ,vendbanim dhe gjendjes familjare .4.identitetin e te pranishmeve .5.njohjen e paleve me te drejtat e detyrat sipas kf .6.llojin e marteses sipas percaktimeve te kf .7.pohimin e vullnetit per te lidhur martese ne ate menyre 8.mbiemrin qe do te mbaje palet pas lidhjes se marteses .9.njohjen e atasise dhe \ose amesise te femijeve te bashkshorteve ,te lidhur para marteses (nese ka )
I biresuari dhe statusi i tij ne familjes biresuese .1 mosha e femijes qe biresohet ,biresohet vetem i mituri pra femija nen 18 vjec .i mituri i emancipuar per shkak te marteses nuk mund te biresohet 2.shtetesia lejohet biresimi i femijeve qr kne shtetesi shqiptare dhe femijeve me shtetesi te huaj .3ndalesat qe burojne per shkak te lidhjes se gjakut nuk mund te biresohen personat qe kane lidhje te drejtperdrejte gjaku ,personat qe kane raporte kujdestarie ,ribiresimi :ka vetem nje biresim nga nje familje biresuese .mund te biresohen vetem ata femije ,emrat ete cileve gjendet ne listat e komitetit shqiptar te biresimit .behet fjale per femije te braktisur me vendim gjykate ,femije prinderit e te cileve kane dhene pelqim per biresim .qe mungesa e interesit per femijen te quhet braktisje duhet te kaloje 1 vit .ose tre muaj ne rastin kur femija eshte strehuar ne nje institucion perkujdesje qe nga lindja .deklarimin per braktisje e kerkon 1drejtuesi i institucionit te perkujdesjes 2personi qe e ka femijen ne perkujdesje .terheqja e prinderve nga dhenia e pelqimit behet brenda 3 muajve nga casti i dhenies se pelqimit ,por mund ta terheqim edhe pas 3 muajve por para se te marre vendimin gjykata .
Statusi i ri i femijes qe biresohet 1 ka te gjitha te drejtat dhe detyrime ndaj prinderit si femija biologjik 2 i biresuari merr nje emer nene dhe ati te biresuesve 3mbiemri :merr mbiemrin e biresuesit 4emri i femijes se biresuar mund te ndryshohet nga gjykata me kerkese te biresuesve .5.shtetesia dhe kombesia merret ajo e prinderve biresues .6 lindin te drejta dhe detyrime ndermjet lidhjeve ligjore .7 me biresimin mbarojne te drejtat dhe detyrimet ndermjet te biresuarit dhe familjes se tij te origine .
Biresuesi Kushtet e birësimitBirësohet vetëm i mituri.Birësuesi duhet të ketë një diferencë moshe të paktën 18 vjet metë birësuarin.Në qoftë se birësohet fëmija i bashkëshortit, diferenca e moshës duhet të jetë jo më pak se 15 vjet.I mituri nuk mund të birësohet nga shumë persona, përveç rastit kur ata janë bashkëshortë.Birësimi i ri lejohet pas vdekjes së birësuesit ose të birësuesveapo pas vdekjes së njërit prej birësuesve, në qoftë se kërkesa është paraqitur ngabashkëshorti i ri i birësuesit. Ndalimet e birësimitNuk mund të birësohet një person nga të paralindurit e tij, si edhevëllai nga motra dhe anasjelltas.Nuk mund të birësohet një person nga kujdestari i tij, pa u parëpërpara nga gjykata administrimi i pasurisë së të miturit prej tij,dorëzimi i pasurisë së të miturit, si dhe vlerësimi i detyrimeve në ngarkim të kujdestarit ose dhënia e garancisë nga kujdestari përpërmbushjen e këtyre detyrimeve.Personi nuk mund të birësojë kur:a) i është hequr nga gjykata përgjegjësia prindërore;b) vuan nga një sëmundje psikike ose ka zhvillim mendor të metë,si dhe vuan nga një sëmundje, e cila mund të vërë në rrezik shëndetindhe jetën e atij që do të birësohet;c) nuk ka garancinë si person, se do të kryejë në rregull detyrën ebirësuesit në lidhje me mirërritjen, edukimin dhe arsimimin e atij qëdo të birësohet.
Procedura administrative e biresimit .kjo procedure nis me kerkesen qe subjektet e interesuara i bejne komitetit shqiptar te biresimit ne te cilen paraqiten motivet e biresimit shoqeruar me nje sere dokumentesh ku perfshihen anetaret e familjes dhe qendrimi tyre ndaj biresimit ,te dhena per femijerine dhe menyren e rritjes ,vertetim te pronesise se baneses .mbas ketij dokumentacioni mbi familjen biresues keshilli drejtues vendos nese aplikanti eshte i pranueshme per te biresuar .vazhdimi i procedures vazhdon me pergatitjen e dokumentave te femijesqe do te biresohet ku ndoshet 1 certifikata e linde 2 raportet per gjendjen psiko-fizike .3 mendimin e femijes nese ai ka mbushur 10 vjec dhe thote pelqimin nese eshte 12 vjec .4 certifikaten e prinderve biologjik nese njihen 5.raportin mjekesor te prinderve biologjike 6deklaraten me shkrim te prendi biologjik 7.hollesi mbi zakonet e femijes .me pas aplikuesi ben kerkesen per percaktimin e kohes se proves e cila nuk eshte me shume se 3 muaj .konstatimi i pershtatmerise konkrete te femijes me aplikuesin ,dhenia e pelqimit nga komiteti dhe pergatitja e dose per gjykate perfundon fazen e procedures administrative .
Procedura gjyqesore e biresimit .eshte detyra e komitetit ta coje dosjen ne gjykate e cila permea 1 dokumentat per aplikantin 2.dokumentat per femijen qe do te biresohet .3.vendimi per pershtatshmerine 4pelqimi i keshillit drejtues per biresimin e femijes .4raporti i pershtatshmerise se aplikantit me femijen . Pëlqimi për birësimPër birësimin e të miturit kërkohet pëlqimi i të dy prindërve të tij.Në qoftë se njëri nga të dy prindërit ka vdekur, nuk është në gjendjetë shprehë vullnetin e tij ose i është hequr përgjegjësia prindërore,pëlqimi i prindit tjetër është i mjaftueshëm. Pëlqimi për birësim mund të tërhiqet nga prindërit biologjikë,brenda 3 muajve nga çasti i dhënies së tij.Kjo periudhë shërben edhe si periudhë provë për marrëdhëniet midis birësuesve dhe të birësuarit.
Periudha e provës shërben për të vendosur një marrëdhënie
birësuese midis një fëmije dhe një familjeje.Prindërit mund të tërheqin pëlqimin e tyre edhe pas kalimit tëafatit tremujor, deri në çastin e marrjes së vendimit nga gjykata
kompetente.Gjykata, përpara se të vendosë, duhet të verifikojë nëse janëplotësuar afatet e mësipërme, nëse janë bërë të gjitha përpjekjet enevojshme për kthimin e fëmijës pranë prindërve biologjikë dhe nëse
gjatë bashkimit ka funksionuar marrëdhënia e të miturit me birësuesit.Në qoftë se personi, që i është besuar fëmija gjatë periudhës sëprovës dhe më pas, refuzon ta kthejë atë, prindërit mund t’i drejtohen
Ndryshimet zgjidhje \pavlefshmeri .1ne rastin ku verehen parregullsi vese qe godasin martesen si akt jemi perpara institutit te pavlefshmerise ,1 ne rastin e krizave te prodhuara pas lidhjes qe godasin martesen si akt te cojne ne institutin e zgjidhjes se marteses ,ndryshimi qendron se ndodhin ne momente te ndryshme te te marteses .ne rastin e prodhimit te pavlefshmerise buron ng shkaqe te ndryshme nga defekti qe shkakton zgjidhja e marteses .ndryshimi qendron ne kohen e shfaqjes se te metes por edhe ne ndryshime ne permbajtje .2 ndryshim tjeter lidhet me statusin e bashkshorteve .gjendja civile mund te jete e ndryshme si beqar i maruar etj ne rastin e pavlefshmerise se marteses ky person do figuroje sikur nuk eshte martuar asnjehere .ndersa ne zgjidhjen e marteses si i shkurorezuar .3.pasojat qe burojne nga zgjidhja e marteses ndryshojne nga ato te pavlefshmerise pervec atyre per femijet .ne zgjidhjen e marteses bashkshortet per inertesi kane akoma vazhdimsi .ndersa ne pavlefshmeri ku midis bashkshorteve qe nuk kane qene bashkshorte nuk ka me asnje lloj pasoje .
1 Pavlefshmeria e marteses .eshte
Martesa qe eshte lidhur pa pelqimin e lire dhe pa vese te te dy bashkshorteve ose te njerit prej tyre eshte e pavlefshme .
te 3 lloje pavlefshmeri absolute 2 relative 3.pavlefshmeri joekzistuese .pavlefshmeria absolute ndosh kur jane cenuar ato qe ligji i quan kushte thelbesore per lidhjen e marteses .ne rastin e marteses relativisht te pavlefshme eshte vullneti dhe deshira e bashkshorteve per ta shnderruar kete martese si te vlefshme sepse atyre u atribohet e drejta e rivlersimit te marteses .ne rastine pav.absolute te drejtene padise e kane te dy bashkshortet ndersa ne pav.relative kushdo qe ka interes te drejtperdrejt .e drejta e padise ne rastin e nje martese absolutisht te pavlefshme nuk parashkruahet .madje ajo mund te ushtrohet edhe pas martese . Të drejtën e padisë për pavlefshmërinë e martesës ne rastin e kanosjes së lidhur pa pëlqimin e lirë të dy bashkëshortëve ose të njërit prej tyre e kanë të dy
bashkëshortët ose bashkëshorti, pëlqimi i të cilit nuk ka qenë i lirë.Të drejtën e padisë për pavlefshmërinë e martesës së lidhur mekanosje ose me lajthim e ka vetëm bashkëshorti që ka qenë i kanosurose në lajthim.
E drejta e padisë parashkruhet, në qoftë se nga data që ka pushuarkanosja, që është zbuluar lajthimi ose bashkëshorti ka fituar lirinë e
plotë në rast të martesës pa pëlqim të lirë, kanë kaluar 6 muaj, por në çdo rast jo më tepër se 3 vjet nga lidhja e martesës.
E drejta e padisë, në rastet kur ka pasur një bashkëjetesë të
vazhdueshme për 6 muaj që nga çasti që bashkëshorti ka fituar lirinë e
plotë ose nga çasti që ai ka marrë dijenipërlajthimin,parashkruhet me kalimin e këtij afati. Të drejtën e padisë për pavlefshmërinë e martesës, për shkaqet eparashikuara në nenin 35, pas shërimit të bashkëshortit të sëmurë, eka secili nga bashkëshortët.E drejta e padisë parashkruhet me kalimin e 6 muajve nga shërimi i bashkëshortit.
2 pasojat e pav . nje martese absolutisht e pavlefshme karakterizohet nga mungesa e pasojave ndersa ajo relativisht e pavlefshme i prodhon efektet e saj ndonese ne menyre te pasigurte dhe te paqendrueshme .martesa relative do te quhet qe ka qene e vlefshme deri sa do marri nje vendim per shpalljen e saj te pavlefshme nga gjykate ne formen e prere . Pasojat e pavlefshmërisë
1Martesa që shpallet e pavlefshme me vendim të formës së prerëkonsiderohet se nuk është lidhur.2Për bashkëshortin që nuk ka ditur shkakun e pavlefshmërisë sëmartesës, pasojat fillojnë nga data që vendimi merr formë të prerë.
3Fëmijët e lindur nga një martesë që shpallet e pavlefshme, quhensi të lindur nga martesa dhe marrëdhëniet midis tyre dhe prindërve
rregullohen si në rastet kur zgjidhet martesa. Subjektet qe kerkojne pavlefshmerine :1 bashkshortet 2.prinderit 3 prokurori 4kujdestari 5.te paralindurit 6.ata qe kane interes te drejtperdrejte per ceshtjen .
Shkaqet e pavlefshmerise absolute dhe relative .pavlefshmeria absolute ven kur bashkshortet e lidhin martesen en kushtet e 1.mungeses se pelqimit te lire 2 semundjes se rende psikike ose zhvillimeve te mete mendos te atij qe nuk e kupton qellimin e marteses (te dyja te riparueshme nga bashkshortet )3 mospasja e qellimit per jetese te perbashket 4.raporteve te kujdestarise 5.lidhjeve te biresimit me njeri tetri 6.shkelje te monogamie 7.mosrespektimi i formes civile se lidhjes 8 lidhje te krushqive ose afinitive 9 moshes nen 18 vjec 10 lidhjeve gjinore sipas kodit (te dyja te riparueshme nga gjykata me pelqimin e bashkshorteve kjo padi nuk parashkruhet .11 martesa e lidhur gjate vazhdimit te nje martese te meparshme te njerit prej bashkshorteve eshte e pavlefshme 12 martesa qe nuk eshte lidhur publikisht dhe para nenpunesit te gjendjes civile eshte e pavlefshme .rastet e pavlefshmerise relative jane 1.ne kohen e lidhjes se marteses bashkshorti gjendej ne ndikimin e nje kanosjeje .2. martesa eshte lidhur Ne lajthim per personin e bashkshortit .(te riparueshme vetem nga bashkshortet )kur kemi absolutizem relativ e kemi te riparueshem nga gjykata me pelqimin e bashkshorteve ,dhe nga bashkshortet .
Martesa putative \martesa me mirebesim .pasojat e pavlefshmerise do te jene te ndryshme ne varesi te faktit nese kemi te bejme me rastet 1 vetem njeri nga bashkshortet nuk e ka ditur shkakun e pavlefshmerise dhe tjetri po .2te 2 bashkshortet nuk e kane ditur 3 te dy bashkshortet kane qene ne dijeni .per rastin e pare dhe te dyte lidhet me padijenine e nje ose te dy bashkshorteve qe dikur quhej martese putative ose ne mirebesim .per keto situata ka nje rregullim te vecante .kjo eshte nje martese e pavlefshme per ligjin por e vlefshme per bashkshortet .pra pasoja varet nga mirebesimi dhe keqbesimi i bashkshorteve .ne rastin e dyte jemi perpara mirebesimit dhe pasojat fillojne qe nga dita kur vendimi merr forme te prere nga gjykata .nese vetem njeri nga bashkshortet ishte ne mirebesim ath pasoja fillon qe nga dita kur vendimi merr forme te prere nga gjykata,ndersa per bashkshortin tjeter qe nha lidhja e marteses .ne rastine 3 per te dy bashkshortet pavlefshmeria fillon qe ne diten e lidhjes se marteses .kjo do te thote qe efektet pozitive te pavlefshmerise jane vetem per bashkshortin mee mirebesim .kjo padijeni duhet te jete ne momentin e lidhjes se marteses vetem keshtu ka rendesi ,sepse bashkshortet mund te ndergjegjsohen me vone mbas lidhjes se marteses per pavlefshmerine .ne ekete menyre gjen zbatim parimi sipas te cilit mirebesimi prezumohet ndersa keqbesimi duhet te provole .
1 Regjimi i bashkesise ligjore .i vetmi regjim qe rregullohet nga ligji dhe qe zbatohet kur bashkshortet nuk kane lidhur kontrate .me kete regjim regullohen marredheniet pasurore si gjate marteses ashtu dhe ne rastet e mbarimit te saj.perberja e bashkesise tregon se ne te nuk hyn cod pasuri jashte saj mbeten pasurite e fituara gjate marteses me ane te dhurimit ,te trashegimise .edhe te ardhurat e fituara nga secili bashkshort gjate marteses dhe te konsumuara ne menyra dhe per qellime te ndryshme nuk hyjne ne bashkesi .perberja e pasurise Përbërja e bashkësisë
a) pasuria e fituar nga të dy bashkëshortët, së bashku ose veç eveç, gjatë martesës;
b) të ardhurat nga veprimtaria e veçantë e çdo bashkëshorti gjatë
martesës, nëse nuk janë konsumuar deri në mbarimin e
bashkëpronësisë;
c) frytet e pasurisë së çdo bashkëshorti, që janë marrë dhe nukjanë konsumuar deri në mbarimin e bashkëpronësisë;
ç) veprimtaria tregtare e krijuar gjatë martesës.Në rast se veprimtaria tregtare para lidhjes së martesës i përkiste
vetëm njërit prej bashkëshortëve, por gjatë martesës drejtohet nga të
dy bashkëshortët, bashkësia përfshin vetëm fitimet dhe shtimin e. prodhimit.hyjne ne bashkesi menjehere fitimet dhe shtimet e pasurise qe vijne nga veprimtaria tregtare .
2 Pasuria e caktuar për administrimin e veprimtarisë tregtarePasuria e krijuar gjatë martesës, e caktuar për administrimin e veprimtarisë tregtare të njërit prej bashkëshortëve dhe shtesat eprodhimit të saj janë objekt i bashkëpronësisë vetëm nëse ekzistojnë si të tilla në çastin e mbarimit të martesës. Pasuria e bashkëshortëve prezumohet si e përbashkët, me përjashtim të rastit kur bashkëshorti provon karakterin e saj vetjak.pasuria vetjake qe nuk ben pjese ne bashkesi a) pasuria, e cila para lidhjes së martesës ishte në bashkëpronësitë bashkëshortit me persona të tjerë b) pasuria e fituar gjatë martesës me anë të dhurimit, të trashëgimisë ose legut, c) pasuritë e përdorimit ngushtësisht vetjak të secilit bashkëshort dhe pasuritë e fituara si aksesorë të pasurisë vetjake; ç) mjetet e nevojshme të punës për ushtrimin e profesionit të njërit
prej bashkëshortëve,
d) pasuria e fituar nga shpërblimi i dëmit vetjak, me përjashtimtë të ardhurave që rrjedhin nga pensioni i fituar për shkak të humbjes së pjesshme ose të plotë të aftësisë për punë;
dh) pasuria e fituar nga tjetërsimi i pasurive vetjake të
sipërpërmendura;detyrimet per regjimin e pasurise ligjore a) për të gjitha barrët dhe detyrimet që rëndojnë mbi ta në çastin
e fitimit të pronësisë;b) për të gjitha shpenzimet e administrimit të pasurisë së
përbashkët;c) për të gjitha shpenzimet për mbajtjen e familjes dhe për çdo
detyrim të kontraktuar nga bashkëshortët, qoftë dhe veçmas, që është në interes të familjes;ç) për çdo detyrim tjetër kontraktues ose jokontraktues, mepërjashtim të detyrimeve të përcaktuara si vetjake në këtë Kod. Mbarimi i bashkësisë
a) vdekjen e njërit prej bashkëshortëve, shpalljen i zhdukur ose ivdekur të njërit prej tyre, shpalljen të pavlefshme dhe zgjidhjen e martesës;b) pjesëtimin e pasurive;c) ndryshimin e regjimit pasuror martesor, kur sjell mbarimin e bashkësisë.





Si kushte esenciale per ekzistimin e nje martese konsiderohen – bashkesia jetesore duhet te jete e sajuar ne mes te personave me gjini te ndryshme, te ekzistoj pelqimi i vullnetit, dhe te jete e sajuar ne formen e parapare me ligj.
Pengesa martesore – konsiderohet ajo rrethane e parapare me ligj e cila e pengon martesen qe ajo te jete e plotefuqishme. Pengesat martesore, qofte absolute apo relative duhet te ekzistojne ne kohen e lidhjes se marteses.
Ndalesat martesore – jane faktet te cilat paraqesin pamundesi per lidhjen e marteses. Keto jane raporti i adoptimit dhe raporti i kujdestarise.
Me adoptim krijohen raporte juridike si ne mes te prindit dhe femiut, andaj edhe eshte e natyrshme qe kjo te paraqes ndalese martesore. E njejta gje vlen edhe per kujdestarine.
Forma e lidhjes se marteses- Per tu lidhur nje martese e plotefuqishme, pervec kushteve te tjera, ajo duhet te lidhet ne formen e parapare me ligj, meqe martesa eshte akt formal dhe solemn.
Solemniteti permbahet ne ate se martesa lidhet ne local te caktuar, para ofiqarit dhe me rastin e lidhjes se marteses bashkeshortet njoftohen mbi te drejtat dhe detyrimet e tyre, dhe me rastin e lidhjes se marteses duhet te jene te pranishem bashkeshortet dhe deshmitaret. Perjashtimisht, martesa mund te lidhet edhe jashte lokalit te caktuar dhe ne mungese te njerit bashkeshort , permes personit te autorizuar te personit qe mungon, mirepo ai person duhet te kete procure te vertetuar dhe kjo procure duhet te permbaje shenime per autorizuesin, te autorizuarin dhe per personin me te cilin lidhet martesa.
Martesat e pavlefshme-Nese nje martese lidhet, ndersa nuk kane qene te plotesuara kushtet e parapara per plotefuqishmeri te marteses, atehere ajo martese konsiderohet e pavlefshme. Si lloje te martesave te pavlefshme jane: martesa e paqene, martesa absolutisht nule, martesa relativisht nule.
Martesa e paqene – martese e paqene konsiderohet ajo martese me rastin e lidhjes te se ciles nuk eshte plotesuar ndonje nga kushtet qenesore te parapara me ligj. Te drejten e theksimit te marteses se paqene e ka prokurori publik, secili nga bashkeshortet dhe cdo person i cili ka interes juridik per tu konstatuar se ajo martese eshte e paqene.
Martesa absolutisht nule – si shkaqe te nulitetit absolut te marteses numerohen:
-martesa e meparshme e cilido bashekshort e cila eshte e vlefshme;
-semundja mendore dhe paaftesia per te gjykuar
-afersia e gjakut ne mes te perosnave qe kane lidh martese
-martesa e lidhur pa prezence te bashkeshorteve
-martesa qe nuk eshte lidhur me qellim te jeteses se perbashket.
E drejta e ngritjes se padise kur kemi te bejme me keto martesa, pos bashkeshorteve u takon edhe prokurorit publik edhe personave te tjere qe kane interes juridik qe kjo martese te shpallet absolutisht nule.
Martesa realitivisht nule –si martesa te tilla llogariten martesat qe jane lidhur nen ndikimin e dhunes, lajthimit dhe te miturit.
Pasojat e nulitetit jane te njejta si per rastin kur nje martese anulohet per shkaqe relative apo absolute. Pasojat qe shkaktohen me nulitet jane te natyres personale apo statusore dhe pasurore. Nder pasojat per te cilat me se shumit zhvillohen konteste gjyqesore jane ao qe kane te bejne me poziten e femijeve te perbashket, me ceshtjet pasurore dhe me te drejten e trashegimise.
Te drejtat dhe detyrimet e bashkeshorteve- Raportet e bashkeshorteve paraqesin nje teresi e cila ne vete perfshin te drejta dhe detyrime te llojeve te ndryshme, dhe si te tilla ato mund te ndahen ne:
-te drejta dhe detyrimete bashkeshorteve te natyres thjeshte personale;
-te drejta dhe detyrime te natyres personale pasurore
-te drejta dhe detyrime te thjeshta pasurore
Maredheniet pasurore te bashkeshorteve -Sa ju perket maredhenieve pasurore te bashkeshorteve, LMMF njeh; 1) pasurine e vecante; dhe 2) pasurine e fituar me pune gjate bashkesise martesore, si dhe te hyrat nga ajo pasuri.
Pasuria e vecante – pasuri e vecante e bashkeshortit eshte: 1) pasuria te cilen bashkeshorti e ka ne kohen e lidhjes se marteses; 2) pasuria e fituar gjate marteses me trashegim apo dhurim; dhe 3) pasuria qe nga baza e pjestimit te pasurise se perbashket i ka takuar bashkeshortit. Kur eshte fjala per kete lloj pasurie, vlejne rregullat sipas te cilave pronari eshte ai i cili vendos se si do te qeveris me ate pasuri.
Pasuria e perbashket e bashkeshorteve – Pasuri te perbashket quajme pasurine te cilen bashkeshortet e kane fituar me pune gjate marteses si dhe te hyrat nga ajo pasuri. Bashkeshortet kane mundesi kontraktimit se cili prej tyre do te qeveris me pasurine e perbashket.
Ndarja (pjestimi) e pasurise se perbashket – e drejta te kerkohet ndarja e pasurise se perbashket nuk eshte e kufizuar me asgje. Secili bashkeshort mund te kerkoj ndarjen e pasurise pavarsisht se a do ta kerkoj vecimin e pjeses se tij. Per marreveshjet qe lidhin bashkeshortet lidhur me pasurine e perbashket apo ndarjen e saj, ligji parasheh formen e caktuar.
Pergjegjesia e bashekshorteve per detyrimet e krijuara para lidhjes se marteses fhe gjate marteses – Dallimi se kur jane krijuar detyrimet para apo gjate marteses, kane rendesi sepse prej atij momenti varet pergjegjesia e bashkeshorteve. Njesoj si per detyrimet e e krijuara para lidhjes se marteses, secili bashkeshort pergjigjet per detyrimet personale si me pasurine e vecante, ashtu edhe me pjesen e tij ne pasurine e perbashket.
Menyra e pushimit te marteses se plotefuqishme- nje martese e plotefuqishme pushon;\
-me anulim, respektivisht shkurorezim kur aktjgykimi merr formen e prere
-kur bashkeshorti i zhdukur shpallet i vdekur nga dita kur me aktvendim te formes se prere eshte konstatuar si dite e vdekjes, ose ne diten kur aktvednimi merr formen e prere, nese nuk eshte konstatuar dita e vdekjes; dhe
-me vdekje.
Shkurorezimi dhe shkaqet e shkurorezimit-Shkurorezimi eshte nje nga menyrat ne te cilen pushon nje martese e plotefuqishme. Si shkakper shkurorezim mund te jete: crregullimi i raporteve martesore ne menyre serioze , ose nese nuk arrihet qellimi i marteses per arsye te ndryshme.
E drejta e paraqitjes se padise per shkurorezim eshte e drejte personale dhe ajo nuk mund te kushtezohet.
Pasojat e shkurorezimit – keto pasoja mund te paraqiten ne dy drejtime:
-pasojat e shkurorezimit ndaj bashkeshorteve; dhe
-pasojat ne raportet ne mes te bashkeshorteve si prind dhe femijeve te perbashket.
Ne rastin kur kemi te bejme vetem me pasojat e shkurorezimit ne mes te bashkeshorteve, atehere aton i perkasin: perdorimit te mbiemrit, trashegimit, dhuratave, pasurise se perbashket dhe mbajtjes se bashkeshortit i cili nuk ka mjete per jetese.
Kur kemi te bejme me pasojat e bashkeshorteve si prind dhe femijeve te tyre, atehere pasojat shprehen ne ate se cili do te kujdeset per femijet pas shkurorezimit, si dhe sa do te kontribojne ne ushqimin e tyre, cilat do te jene kontaktet tjera, etj.
Maredheniet ndermjet prinderve dhe femijeve dhe personave tjere ne gjini
Mohimi i atesise se ligjshme ose amesise se ligjshme – Konsiderohet se cdo femije i lindur nga nena ne martese eshte femije i burrit te asaj nene. Femije i burrit te asaj nene konsiderohet edhe fmiu i cili ka lindur mbrenda 300 diteve nga pushimi i marteses.
Mirepo ky prezumcion ligjor eshte i rrezueshem, prandaj edhe mund te parashtrohen shume ceshtje me rendesi si:
-kush ka te drejte te ngit padi per mohimin e atesise martesore;
-cili eshte afati mbrenda te cilit mund te ngritet nje padi per mohim te atesise
-cili eshte personi atesia e te cilit mohohet
-para cilit organ dhe ne cilen menyre mund te mohohet atesia dhe
-cilat jane pasojat e mohimit te atesise.
Pasojat e atesise se mohuar – Kur me aktgjykim te plotefuqishem vertetohet se kerkesa per mohimin e atesise eshte e bazuar, femiu humbstatusin e femiut martesor. Ky aktgykim regjistrohet ne librat amze te te lindurve dhe nga ky regjistrim perjashtohet cdo mundesi e cfardo kontesti tjeter. Si pasoje tjeter eshte se femiu humb te drejten ta mbaj mbiemrin familjar, te drejten ndaj burrit te nenes e cila e ka lindur ate, por statusi i femijes ndaj nenes nuk ndryshon fare.
Femijet jashtemartesore-Femije jashtemartesore konsiderohen te gjithe ata femije te cilet nuk lindin ne martese, e dihet pra se cilet jane femijet martesore. Deklarimi i nje personi se e pranon atesine e femijes se lindur jashte martese jepet para ofiqarit te autorizuar. Kjo deklarate mund te jepet edhe para gjykates, para ndonje organi me autorizim per perpilim te dokumenteve publike, para perfaqesive diplomatike por edhe me testament.
Pranimi i atesise nga nje person prodhon efekt juridik dhe regjistorhet ne librat ame te lindurve vetem nese me njohjen e atesise pajtohet nena.
Konstatimi i atesise jashtemartesore dhe amesise jashtemartersore – Kur per ndonje arsye nuk konstatohet atesia e nje femije te lindur jashte martese pa intervenim te gjykates, ligji lejon mundesine qe me padi te kerkohet vertetimi i atesise apo amesise.
Padi per vertetim te atesise, pervec personit i cili e konsideron veten at te femiut, kane te drejte edhe femiu dhe nena e femiut.
Kur kemi te bejme me te drejten e femiut te paraqet padi, ai kete mund ta beje deri ne moshen 25 vjecare. Derisa femiu eshte i mitur apo nuk ka zotesi veprimi, padine ne emer te tij mund ta ngrit nena e femiut apo kujdestari i femiut.
Pasojat e atesise jashtemartesore dhe te amesise jashtemartesore – Aktgjykimi me te cilin eshte vertetuar atesia e nje personi prodhon efekte juridike qe nga momenti i plotefuqishmerise. Meqe ky aktgjykim ka karakter statusor, karakteri i tij eshte absolut dhe prodhon efekte ndaj cdokujt dhe nga ai moment femija konsiderohet femije martesor.
Detyrat dhe te drejtat e prinderve-Prinderit kane te drejte dhe detyre ti ruajne femijete tyre te mitur dhe te kujdesen per jeten dhe shendetin e tyre. Prindi ka per detyre te kujdeset per personalitetin e femiut dhe per te drejtat dhe detyrimet qe u pekasin ceshtjeve pasurore. Pra prindi ka per detyre qe ta ngrit femiun, ta edukoj, ta arsimoj, ta ushqej, etj.
Ushtrimi i se drejtes prindore – te drejten prindore te dy prinderit e ushtorjne bashkarisht dhe me marreveshje. Kur mungon marreveshja prindore per ceshtje serioze, atehere ligji parasheh kompetencen e organit te kujdestarise. Kur prinderit jetojne te ndare per shkak te shkurorezimit apo per ndonje arsye tjeter , atehere te drejten prindore e ushtron prindi te cilit i besohet femiu per mbajtje ruajtje dhe edukim.
Pushimi i se drejtes prindore –Menyra e rendomte e pushimit te se drejtes prindore eshte ajo kur pushon nevoja e femiut qe te jete nen mbikqyrje te prindit. E drejta prindore pushon edhe per shkaqe te tjera si: me vdekje te prindit ose te femiut; me moshe madhore te femiut; dhe me emancipim te femiut.
Te drejtat dhe detyrimet e femijeve – edhe femijet kane te drejta dhe detyrime te kujdesen per prinderit e tyre. Femijet duhet te kujdesen per shendetin e pridnerve , duhet ti respektojne dhe tu ofrojne ndihme te nevojshme. Kur prinderit nuk kane mudnesi qe vet ti sigurojne te ardhurat per jetese , atehere ligji parasheh qe femiu te detyrohet ta mbaje prindin.
Adoptimi-Me adoptim themelohen te drejtat dhe detyrimet ne mes te adoptuesit dhe te adoptuarit sikurse ato qe ekzistojne ne mes te prindit dhe femiut.
Per te ekzsituar nje adoptim kekrohet qe adoptuesi dhe prinderit e te adoptuarit, perkatesisht kujdestari i te adoptuarit ne emer te adoptuarit te kene shprehur pelqimin e vet para organit te kujdestarise per nje gje te tille.
Per te ekzistuar nje adoptim i plotefuqishem, kushtet qe duhet plotesuar per kete kane te bejne me : 1) personin qe mund te adoptoj; 2) personin qe mund te jete i adoptuar; 3) dallimi ne moshe ne mes te adoptuesit dhe te adoptuarit; dhe 4) formes se adoptimit.
Llojet e adoptimit: Per nga efekti juridik, ekzistojne dy lloje; adoptimi i plote dhe adoptimi i pjesshem.
Per adoptim te plote kekrohen te plotesohen kushte te posacme, sepse ky adoptim prodhon efekte juridike te ndryshme nga adoptimi i pjeshem.
Me adoptim te plote themelohen raporte te njejta sikurse ne mes te prindit dhe femiut.
Adpotimi i pjeshem ekziston kur te drejtat dhe detyrimet ne mes te adoptuesit dhe te adoptuarit jane kufizuar.
Themelimi i adoptimit – Raporti i adoptimit themelohet para organit te kujdestarise sipas vendbanimit apo vendqendrimit te te adoptuarit.
Procedura e themelimit te adoptimit niset nga propozimi i perbashket nga personi i cili deshiron te adoptoj dhe prinderit e te miturit.
Te drejtat dhe detyrat e adoptuesit dhe te adoptuarit – me adoptim krijohet raport gjinie ne mes te adoptuesit dhe te adoptuarit dhe pasardhesve te tyre, por ky raport nuk krijohet edhe ne mes te adoptuarit dhe personave ne gjini te adoptuesit.
Pushimi i adoptimit dhe pasojat e pushimit – Adoptimi mund te pushoj ne disa menyra. Nje nder menyrat e pushimit te adoptimit eshte edhe kur organi i kujdestarise merr aktvendim me te cilin konstaton se pushimin e adoptimit e kerkojne interesat e te adoptuarit.
Iniciative per kete menyre te pushimit mund te jap cdo person dhe institucionet e ndryshme shoqerore.
Adoptimi mund te pushoj edhe me kerkesen e adoptuesit apo te adoptuarit sidhe ne baze te marreveshjes se tyre te perbashket.
Adoptimi mund te pushohet edhe kur konstatohet se me rastin e themelimit nuk kane qene te plotesuara kushtet per adoptim te plotefuqishem.
Ushqimi i femijeve -Detyrimi i ushqimit te femijeve eshte detyre themelore e cdo prindi, pavaresisht se cili prind e ushtron te drejten prindore, apo pavaresisht nga fakti se me cilin prind jeton femiu, pra nese nuk jeton me te dy prinderit. Me dhenie te ushqimit femiut kuptojme plotesimin e te gjitha kushteve te nevojshme per ushqim, per veshembathje, per banim, per edukim dhe shkollim, per mjekim, nevoja higjienike, kulturore, etj. Detyrimin e ushqimit prindi e ka deri ne moshen madhore te femiut. Mirepo kur femija gjendet ne shkollim te rregullt apo kur per shkaqe shendetesore nuk mund te fitoj te ardhura, atehere ky detyrim vazhdohet. Femija gjithashtu ka per detyrim qe ti mbaj femijet, por ky detyrim kushtezohet me paaftesine e prinderve qe ata vet te sigurojne mjete per jetese.
Detyrimin e ushqimit ligji e parasheh edhe per vellezer dhe motra si dhe per persona ne gjini ne vijen e drejte ngjitese dhe zbritese , mirepo gjithnje varesisht nga mundesia qe kane per ti mbajtur ata.
Kujdestaria-Kujdestaria eshte forme e organizuar ne baze te ligjit dhe ka te beje me dhenien e ndihmes se te miturve dhe personave madhor kur ata nuk jane ne gjendje te kujdesen per vete.
Sherbimet e kujdestarise jepen nga organet e formuara enkas per kete. Qellimi kryesor i organit te kujdestarise eshte mbrojtja e plote e individit i cili kete nuk eshte ne gjendje ta beje vet qofte per shkak moshes, qofte per shkak te shendetit te rrenuar apo per shkak te ndonje semundje psiqike.

Sipas ligjit ekzistojne tri lloje te kujdestarise:
1) kujdestaria ndaj te miturve;
2) kujdestaria ndaj personave te cileve u eshte hequr zotesia e veprimit; dhe
3) kujdestaria per raste te vecanta.
Demokracia sot perben kriterin baze te sistemeve te qeverisjses ne te gjithe Europen, qe realizon mbizoterimin e rregullave dhe zbatimin e lirive dhe te drejtave te njeriut. Ështe e mundur qe ne hapesiren e pafundme te ideve mbi demokracine, te identifikojme disa karakteristika qe qeveria duhet te kryej per te kenaqur nevojen e nje te drejte te barabarte per te gjithe anetaret qe marrin pjese ne vendimmarrje mbi strategjite. Edhe pse ndoshta me ndonje te mete, duhet te theksojme arsyet se perse aktualisht pothuajse ne gjithe Boten, demokracia eshte bere me e deshirueshme se çdo alternative tjeter:
Demokracia ju siguron qytetareve te saj nje game me te gjere te drejtave personale respektivisht se çdo alternative tjeter
Demokracia ju garanton qytetareve te saj nje numer te madh te drejtash
themelore qe sistemet jo demokratike nuk garantojne dhe nuk mund ta garantojne
Demokracia favorizon zhvillimin njerezor me shume se çdo alternative tjeter dhe i ndihmon individet qe te mbrojne interesat e tyre themelore
Vetem nje qeveri demokratike mund t’i furnizoje individeve me oportunitetin maksimal per te ushtruar vetevendosjen, ose te jetojne sipas ligjeve te zgjedhur po nga vete ata;
Vetem nje qeveri demokratike mund te favorizoj nje grade relativisht te larte te barazise politike.
Per te gjithe keto perfitime, pjesa me e madhe e jona zgjedh dhe duhet te zgjedh demokracine me shume se ndonje alternativ tjeter te mundshme. Demokracia, lind si domosdoshmeri dhe ne forme natyrale nga gjiri i shoqerise. U desh qe te ndodhnin fenomene si Kushtetuta amerikane, revolucion francez, lufterat e ndryshme civile, qe te vij nje lindja dhe zhvillimi e demokracise. Keto ndryshime te historise e kane bere kete sistem qeverises te rritet dhe te na jap frytetne saj, duke garantuar mireqenie, prosperitet, vazhdimesi dhe garanci qe jeta njerezore te vazhdoj te jetoj ne qetesi dhe zhvillim te kenaqshem social. Pra duke pare keto element pozitiv qeverite e vendeve nuk mendojne ti largohen kesaj forme qeverisje, por deformimet do vazhdojne te ndodhin. Demokracia ka evoluar dhe ka ndryshuar me kohe pergjate viteve duke sjelle dhe pasoja negative me keto deformime por perseri pritet te mbetet forma kryesore e qeverisjes dhe ne te ardhmen.
Por demokracia me gjithe qellimin e mire te funksionimit te saj ajo has veshtiresi ne zbatim ne momentin qe qeverite e tjera nuk jane bashkepunuese me kete forme qeverisese, ose kur shkelen parimet themelore tw saj. Qeverite e fuqive botrore jane te bazuara mbi idealet e demokracise qe si baze ka mbrojtjen e te drejtave te njeriut, dhe ne kete menyre dhe ruajtjen e paqes. Keto shtete, qe jane pjese e organizatave te fuqishme botrore si NATO, jane te detyruara te ndermarrin masa te cilat dhe mund ti devijojne parimeve te demokracise per te ruajtur paqen. Nje nder sfidat kryesore qe has sot demokracia eshte kercenimi i shkeljes se parimeve te saj.
Pra dhe ne ditet e sotme shume shtete kane problem ne qeverisjen e tyre, duke iu afruar totalizmit dhe duke iu larguar demokracise. Shembulli me i fundit eshte rasti i Egjiptit qe eahte republike presidenciale. Sipas parimeve demokratike e vetmja menyre qe e largon presidentin, qe ka ardhur ne pushtet eshte nepermjet zgjedhjeve te lira dhe te ndershme. Ne Egjipt me ane te lojerave politike, perkrahes te regjimit te forcave opozitare te Mubarakut gazetare, gjyqtare, ushtarake, oficere policore dhe punetore e anetare te Partise Kombetare, eshte rrezuar presidenti legjitim Mursin.
Populli bashke me perkrahes opozitare dhe te tjere eshte ngritur ne protesta masive pee rrezimin e presidentit Mursin. Ushtria kishte dhene ultimatum 48-oresh per Mursin, por ai nuk ka pranuar ta dorezoje pushtetin ne duart e forcat ushtarake. Ne çastet e fundit ai ka pranuar kompromise duke e ftuar opoziten laike qe te formonte nje qeveri te unitetit kombetar, por ajo ka refuzuar dhe ka vazhduar protestat e dhunshme, duke e sjelle vendin ne nje situate te tille qe me gjase Egjipti do ta paguaje shtrenjte. Ushtria ka arrestuar, ne menyre arbitrare, presidentin Mursi dhe perkrahesit e tij.[1] Ushtria do te duhej te nderhynte ne mbeshtetje te legjitimitetit demokratik dhe jo ta pezullonte ate, dhe as t’i arrestonte ata qe kishin ardhur ne pushtet permes votes se lire.. Pra kemi thyerjen e parimeve te demokracise te pare nga te dy kendveshtrimet, se pari populli qe e zgjodhi presidentin ka te drejten e fjales dhe shprehjes se pakenaqesise ndaj tij duke patur keshtu te drejte te protestoje kunder tij, nga ana tjter largimi i ketij presidenti me nderhyrjen ushtarake dhe arrestimi i tij jane gjithashtu ne kundershtim me parimet demokratike pasi ai nuk akuzohej per asnje krim. Brenda ketij vleresimi te gabuar kemi situaten e perkeqesuar ne Egjipt, por pavaresisht nga kjo popujt ne pervojat demokratike nuk njohin ndonje mekanizem tjeter perveç votimit dhe votes, permes se cilave vihet ne pushtet. Kjo pervoje nuk mund te fshihet me nderhyrjeje ushtarake e cila çon ne shkaterrim, perplasje dhe destabilitet.Pra kjo eshte nje sfide e madhe per parimet dhe demokracine ne vetvete per te percaktuar te drejten dhe gjetjen e zgjidhjes permes rrugeve demokratike dhe ne rast revoltash.
Nje rast tjeter qe perben shembull per sfidat e demokracise eshte rasti i demokracise ne Bolivi. Me ardhjen e presidentit Evo Morales nga zgjedhjet ne 2005 ku ai u zgjodh me 54% te votave.[2] Ky vend eshte ne fazat e ndertimit te demokracise dhe per kete arsye ka te perqendruar aty dhe vemndjen e demokracive te konsoliduara, si te Gjermanise apo ShBA.Me ardhjen e presidentit Morales shume politika po ndryshonin, madje ato ishin kontradiktore me qellimin per evoluimin e demokracise, kjo e terhoqi me teper vemndjen e nderkombetareve.
Qe pas zgjedhjeve te 2005 procesi kushtetues eshte shoqeruar me parregullsi dhe veprime jo te drejta, qofshin ato ekonomike apo dhe vendime qe prekin autonomine e institucioneve. Vec ketyre elementeve te brendshem nderhyrja e nderkombetareve, sidomos e SHBA, u pa si kercenim nga ana e Morales duke quajtur presidentin Bush terrorist dhe duke refuzuar perkrahjen. Kjo situate beri qe marredheniet e saj te tensionoheshin, pasi nderhyrja e nderkombetareve ishte vetem me qellimin per konsolidimin e demokracise dhe jo nje kercenim per Bolivine. Pra nga ky shembull mund te kuptojme qarte sfiden e demokracive te konsoliduara kundrejt atyre qe nuk jane konsoliduar akoma.
Demokracia e pakonsoliduar VS demokracia e konsoliduar
Rasti i Shqiperise
Duke pasur parasysh vendet e ndryshme post-komuniste apo socialiste, pak vjet pas viteve 80′ dhe 90′ ka ende dyshime nese keto vende akoma nuk kane arritur qe demokracine ta fusin thelle ne rrenjet e kombit te tyre dhe njekohesisht t’ia bejne imazhin vetes para te tjereve se ne te vertete demokracia tashme ne keto shtete te reja po ecen ne ritmin e zhvillimeve normale. Vihet ne dyshim akoma me shume ekzistenca e demokracise brenda vendeve qe kane vuajtur shume gjate nga komunizmi sepse imazhi qe kane ndertuar ato ne siperfaqe tregon qarte se demokracia brenda tyre ende nuk ka gjetur vend per t’u mbjelle, sepse sistemi qe keto vende po aplikojne, u ngjason me shume atyre autoritare dhe orientaliste.
Prandaj, ne kuader te kesaj, demokracia dhe zhvillimi i saj ne keto vende do te testoje se a do te mund qe te ece me impulse normale dhe te sigurta drejt proceseve te demokratizimit te ketyre vendeve dhe se a do te mund tё mbeten te afta qe nё tё ardhmen te behet funksionale, efektive si dhe me nje imazh te paster te demokracise moderne. E ardhmja e demokracise ne keto vende, si Kosova, pastaj Serbia, Bosnja, Maqedonia etj., pare nga sfondi i kushteve dhe raporteve te tanishme do tё varet kryekeput nga nje refleksion dhe imazh qe ata do t’i bejne vetes, duke lene hapesire me shume qe demokracia te ze vend brenda gjithe kapilareve te sistemit te tyre shteteror-politik e kombetar.
Qellimi i ketyre vendeve te reja te dala nga diktaturat dhe sistemet post-komunsite dhe socialiste eshte qe te mos merren me me iluzione politike dhe as duke çuar ne mendje joshjet totalitare dhe barbare te shekujve qe lame pas, por te marrin seriozisht parimet e demokracise dhe ndertimin e ardhmerise se perbashket te tyre drejt proceseve te integrimit ne sistemin e vlerave te Unionit Evropian. Shqiperia, si nje nga vendet e fundit qe iu bashkengjit vales se demokratizimit te viteve 90’ eshte perpjekur te konsolidoje nje sistem te saj vlerash te mbeshtetur ne sistemin e demokracise liberale duke perqafuar shtyllat kryesore te tij siç jane zgjedhjet e lira, lirite dhe te drejtat e njeriut dhe zhvillimi i iniciatives se lire private dhe asaj te tregut. Nga te gjitha keto vlera , ajo qe ka shkaktuar gjithmone nje tension politik ne vend eshte zhvillimi zgjedhjeve te lira dhe te ndershme. Kjo gje nuk ka ardhur vetem nga vullneti i dobet i paleve per te zhvilluar zgjedhje te lira ashtu si eshte deshmuar prej kohesh ne raportet dhe rekomandimet e OSBE dhe ODIR-it per ti permiresuar pasi i kane certifikuar ato, por dhe ne kulturen e dobet demokratike te Shqiperise ne kete drejtim. Perpara se te zhvilloheshin zgjedhjet e para pluraliste ne vend ne 1992, te vetmet zgjedhje te lira ishin zhvilluar qe ne vitin e larget 1923. Gjithsesi edhe pse kalimi i Shqiperise nga nje vend totalitar ne nje vend te lire dhe demokratik ka kaluar permes nje procesi te veshtire qe ka demtuar shume rende imazhin e vendit, eshte pranuar gjeresisht nga partneret tane nderkombetare se Shqiperia ne keto 20 vjet tranzicioni politik ka arritur nje progres te pranueshem demokratik per tu pranuar ne institucionin euro-atlantik si eshte NATO dhe per tu anetaresuar brenda kesaj dekade ne Bashkimin Evropian.
Ne gjithe kete rrugetim te Shqiperise drejt integrimit te saj te plote ne familjen evropiane asnjehere nuk eshte vene ne dyshim sistemi i demokracise liberale, institucionet apo dhe vlerat e tij. Madje Shqiperia eshte vendi qe nuk ka pasur asnje dhe nje reagim negativ ndaj reformave dhe integrimit te vendit ne institucionet Euro-Atlantike si ka pasur ne vende te tjera te Evropes Lindore.Mirepo kjo konsistence ndaj demokracise liberale si e vetmja “loje ne qytet” po te perifrazojme fjalet e nje politologu tjeter te njohur Lijphart, rrezikon sot te humbase dhe te krijoje precedente te rrezikshem per te ardhmen.
Te gjitha vendet e rajonit qe e kane respektuar lojen e demokracise, me zhvillimin e zgjedhjeve te lira dhe te ndershme, respektimin e institucioneve dhe tolerancen zero ndaj korrupsionit sot jane anetare te Bashkimit Evropian dhe diplomate dhe politikane te tyre dergohen per te negociuar krizen e sotme ne Shqiperi. Ashtu si me te drejte e kane permendur shume here dhe shume analiste politik qe merren me Shqiperine, bie dakort qe ne nuk kemi se ç’shpikje apo model te ri te perpiqemi te gjejme per te qene te suksesshem ne ndertimin e demokracise liberale dhe respektimit te shtetit ligjor perderisa modelet jane te gatshme dhe nuk na duhet gje tjeter veçse kuraje dhe vullnet per ti ndjekur keto modele.Hapi i pare ne kete drejtim mund te hidhet duke u ndertuar besimin e ndersjelle midis paleve me perjashtimin e gjuhes se drunjte te urrejtjes dhe pranimit ne parim se asnjera pale nuk eshte kunder integrimit te vendit. Po keshtu nje vemendje e veçante i duhet kushtuar mposhtjes se kultures se vjeter te denigrimit te kundershtarit dhe perjashtimit te alternatives se dialogut si reminishenca te kultures vetizocionaliste qe per shekuj me radhe ka lulezuar mes shoqerise shqiptare.
Elementet thelbesore te demokracise bashkekohore
Format e demokracise
Teorite e demokracise
1.Zgjedhjet dhe Demokracia
Demokracia eshte nje forme e qeverisjes me te cilen autoriteti shteteror rrjedh nga populli. Fjala “demokraci” vjen nga fjala e vjeter greke demos- qe do te thote njerez dhe kratos- qe do te thote fuqia/pushtet.
Pas vitit 1945 ka patur nje perhapje te demokracise perendimore ne Evrope dhe neper bote, e cila zevendesoi format autoritare te qeverisjes. Me rrezimin e qeverive fashiste, dukej se kriza te cilen perjetoi demokracia gjate shekullit 20 u tejkalua.
Megjithate, jo te gjitha vendet te cilat teorikisht perkrahin demokracine si nje forme te qeverisjes i respektojne parimet demokratike apo jeten e praktikes demokratike. Ky me teper si nje zhvillim paradoksal, demostron se mbajtja e debatit kritik mbi demokracine dhe demokratizimin eshte nje nevoje aktuale.
“Nocioni im i demokracise eshte qe me i dobeti duhet te kete shansin e njejte sikurse me i forti”
MAHATMA GANDI
2.Elementet thelbesore te demokracise bashkekohore
Barazia – parimi i barazise nenkupton se te gjitha qeniet njerezore jane te barabarte qe prej lindjes, duhet te gezojne mundesi te barabarta, pjesemarrje ne jeten politike te bashkesise si dhe se fundi, gezimi i te drejtes se trajtimit te barabarte perballe ligjit.
Pjesemarrja – demokracia eshte e pakuptimte pa pjesemarrje, pjesemarrja ne bashkesi dhe çeshtjet e politikave eshte nje parakusht i ndertimit te sistemit demokratik.
Sundimi i shumices dhe te drejtat e pakices -edhe pse demokracia perkufizohet si sundimi nga populli, ne fakt eshte sundimi i shumices. Kjo po ashtu nenkupton nje obligim te shumices te marre parasysh te drejtat dhe nevojat e ndryshme te grupeve te pakicave. Shkalla ne te cilen obligimet plotesohen jane nje indikator i shtimit te metejshem te vlerave demokratike ne shoqeri.
Sundimi i ligjit dhe gjykimi i paanshem – demokracia nenkupton mbrojtje te nje personi apo grupi te vogel nga sundimi arbitrar. Sundimi i ligjit siguron barazi perpara ligjit, kufizim te fuqise apo autoritetit publik.
Respekti per te drejtat e njeriut- Nje shtet demokratik ka obligim te garantoje, te respektoje, te mbroje dhe te permbush te gjitha te drejtat e njeriut ne menyre qe te siguroje se te gjithe qytetaret e tij mund te jetojne te lire nga frika. Nje fokus i veçant shtrihet ne ato te drejta te cilat jane kyçe per pjesemarrje civile, siç eshte e drejta per grumbullim, liria e te shprehurit, liria e te menduarit, ndergjegjes dhe besimit fetar. Nje ambient i favorshem per demokracine mund te krijohet vetem nese merren parasysh nevojat themelore ekonomike, sociale dhe kulturore.
Pluralizmi politik – trandicionalisht, eshte detyre e partive politike qe te konsolidojne diversitetin e ideve dhe opinioneve dhe t’i perfaqesojne ato ne debatin publik. Vetem pluralizmi politik mund te siguroje struktura fleksibile qe te pershtat nevojat e ndryshme, prandaj kjo ende mbetet baze per qeverisjen demokratike.
Zgjedhje te lira dhe te paanshme- zgjedhjet jane karakteristika me themelore e demokracise. Asnje forme tjeter regjimi nuk lejon vendimin e popullit mbi udheheqjen politike. Ështe element i domosdoshem te sigurohet qe e drejta e votes te jete universale, e lire, e barabarte, sekrete dhe direkte.
Ndarja e pushteteve – ndarja e pushteteve u paraqit si koncepti nga J. Locke (Dy traktate per qeverine-1690) dhe u perparua nga Monteskje (Fryma e ligjeve-1748). Ndarja e pushteteve eshte nje parim themelor per demokracite moderne, gjeresisht dallojme hallken ekzekutive, legjislative dhe gjyqesore, qe funksionojne te pavarura, por i japin pergjegjesi njera-tjetres dhe popullit.
Sistemi i kontrollit dhe balances ofron nje mekanizem adekuat te kontrollit dhe si i tille parandalon keqperdorimin e pushtetit shteteror.
3.Format e demokracise
Dy format e demokracise sot :
3.1 Demokracia direkte
Demokracia direkte eshte nje forme e qeverisjes, ne te cilen e drejta per te marre vendime politike ushtrohet direkt nga i gjithe trupi qytetar, duke vepruar nen procedurat e sundimit te shumices. Kjo forme eshte e mundshme vetem per etnitete te vogla. Per kete arsye asnje sistem modern demokratik nuk eshte sistem i paster demokratik edhe pse te gjithe keto kane elemente te demokracise direkte
Kufizimet e Demokracise Direkte
Ne Athinen e lashte njerezit merrnin pjese ne menyre direkte ne vendimmarrje, por kjo nuk e kalonte kufirin e polis-it, ndersa sot kur shtetet jane se pari, me nje shtrirje te madhe gjeografike; se dyti, te super populluara dhe se treti, kur e drejta e votes eshte zgjeruar, demokracia direkte eshte pothuajse e pamundur te aplikohet, per me teper qe dhe niveli i shpenzimeve per aplikimin e kesaj forme demokracie eshte shume i larte.
Megjithate element te demokracise direkte gjejme te aplikuara ne veprimtarine e nje sere institucionesh siç jane asamblete popullore, iniciativat legjislative popullore, referendumi etj.
3.2 Demokracia perfaqesuese
Demokracia perfaqesuese eshte nje forme e qeverisjes ne te cilen qytetaret ushtrojne te njejten te drejte, jo personalisht, por nepermjet perfaqesuesit te zgjedhur nga ata dhe te pergjegjshem ndaj tyre.
Dy elementet kryesore te demokracise perfaqesuese jane:
(1) ndarja mes “sunduesit” dhe “te sunduarve”,
(2) zgjedhjet periodike si nje mjet kontrolli i “sunduesit” nga “te sunduarit”.
Demokracia perfaqesuese eshte e nderlidhur me dy forma themelore te qeverisjes: demokracine parlamentare dhe demokracine presidenciale.
Demokracia parlamentare
Ne kete forme qeverisje dallojme keto tipare:
Parlamenti ka rol qendror;
Ekzekutivi udhehiqet nga kryeministri apo lideri i kabinetit dhe eshte i varur nga besueshmeria e parlamentit;
Kryetari i shtetit zakonisht ka pak apo nuk ka fare fuqi ekzekutive, por vetem funksion si perfaqesues te unitetit kombetar dhe funksione honorifike ceremoniale.
Demokracia presidenciale
Ne kete forme qeverisje dallojme nje tipar dominat:
Ezekutivi udhehiqet nga kreu i shtetit i cili zgjidhet direkt nga populli dhe nuk varet nga besueshmeria e parlamentit
Krahasimi i dy modeleve…
Ne sistemin presidencial, behen zgjedhje te ndara per qeverine dhe per asamblene parlamentare, kurse ne demokracite parlamentare nje pale zgjedhje vendosin per te dyja.
Ne sistemin parlamentar, qeveria autorizohet nga parlamenti, i cili mund ta therrase te jape doreheqje. Ky opsion i refuzohet parlamentit ne sistemet presidenciale, perveç procedures se impiçmentit (SHBA).
Angazhimi ne parlament eshte parakusht per angazhimin ne qeveri ne shume sisteme parlamentare, ndersa eshte jokompatibil ne shume sisteme presidenciale.
Parlamenti dhe qeveria zakonisht jane me shume te nderlidhura me demokracite parlamentare, kurse ne sistemet presidenciale ka nje ndarje me te qarte te pushtetit. Sidoqofte, pushteti ekzekutiv eshte i ndare shpesh ndermjet kreut te shtetit ne njeren ane dhe kryeministrit, ne anen tjeter.
Per perfaqesimin demokratik
Perfaqesimi politik ne demokraci “qeverisje e popullit nepermjet perfaqesuesve, qeverisje ne emer te popullit dhe per popullin”
Por nese “kratia” e dime qe eshte pushtet/fuqi/qeverisje, me “demos” çfare kuptohet?
Goviani Sartori dallon:
Popull do te thote fjale per fjale gjithkush.
Popull do te thote nje madhesi e perafert, shume veta.
Popull si klase e ulet, proletariat.
Popull si nje entitet i pandare, nje e tere organike.
Popull si pjesa me e madhe e shprehur nga parimi i shumices absolute.
Popull si pjesa me e madhe e shprehur nga parimi i shumices se kufizuar
Konkluzion
Parimi i shumices se kufizuar del se eshte parimi ne baze te se cilit funksionon demokracia.Kjo eshte nje pike thelbesore qe do t’i kthehemi perseri per ta trajtuar me gjere.
4.Teorite e demokracise
Teoria e identitetit vs Teoria e konkurrences
Teoria e identitetit:
Niset nga koncepti i identitetit te qeverisesve dhe i te qeverisurve;
Bazohet ne postulatin e Zhan Zhak Rusose “jo vullneti i shumices, por vullneti i pergjithshem duhet te gjeje shprehje ne ligj”.
Vullnet i pergjithshem, eshte objektivisht i njohur dhe unik.
Uniteti i qeverisesve dhe i te qeverisurve nuk lejon ekzistencen e interesave te veçanta, e ne kete menyre as te grupeve te veçanta.
Synon realizimin e nje sistemi juridik te varur nga mandati imperativ.
Me mandatin imperativ, deputetet jane te varur drejtperdrejte nga udhezimet e votuesve, dhe ne kete menyre ne çdo kohe eshte e mundur heqja e votebesimit.
Teoria e konkurrences
“Metoda demokratike eshte ajo gjetje institucionale per te arritur ne vendime politike, ne te cilen disa persona e fitojne pushtetin per te vendosur permes nje lufte konkuruese per voten popullore”.
Schumpeter, J.A. “Capitalism, Socialism and Democracy”
Thelbi permbajtesor i teorise se konkurrences:
Pranohen kontradiktat ekzistuese te interesave ne shoqeri.
E mira e perbashket nuk mund te perkufizohet apriori.
E mira e perbashket eshte rezultat i kompromisit te arritur me pas (a posteriori) ne luften e konkurrences politike
Instagram Instagram

Categories

eseshkolle.blogspot.com. Powered by Blogger.

Find Us On Facebook

Random Posts

Social Share

Recent comments

Pages

Most Popular

BLEJME IPHONA TE BLLOKUAR

BLEJME IPHONA TE BLLOKUAR
BLEJME DHE RIPAROJME

Popular Posts

Blog Archive

Labels